לתרומות לחץ כאן

תשלום על ציוד שנלקח מצימר

שלום רב,
התארחנו בצימר, ובטעות כאשר הילדים ארזו את הציוד שלהם, הם ארזו גם מגבות של הצימר לתוך המזוודה.
לפי מה שזכור לי היו אלו 2 מגבות גדולות ואחת קטנה (אבל לא בטוחה) שאלתי את בעלת הצימר והיא אמרה לי שעלות מגבת חדשה גדולה היא 80 וקטנה 35, אני רוצה לשלם, האם צריך לשלם מחיר מלא או לפי מגבת משומשת? האם יש כאן עניין של ריבית אם משלמים מחיר מלא?
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

לקח או הזיק חפץ משומש חייב לשלם לפי השווי של החפץ המשומש. ולמרות שעכשיו הבעלים צריכים לרכוש חדש, אין המזיק חייב לשלם אלא לפי הערך שהזיק.

ולכן עליכם לשלם מחיר של מגבות משומשות לפי מה הערך שהם שווים לבעלים. אם משומש קצת המחיר כמעט חדש. ואם משומש הרבה המחיר נמוך יותר.

אם המזיק או הגנב רוצה לשלם מחיר של חדש אין איסור ריבית. כיון שאין איסור ריבית בגזל ובמזיק.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. חזו"א ב"ק סימן ו' ס"ק ג קה"י ב"ק סימן לט. אול"צ ח"א חו"מ סי' ד והמנחת שלמה חולקים על דברי הנתיבות, ולכן לא ניתן לומר קי"ל כנתיבות. במנחת שלמה ח"ב סימן קלה ביאר שדברי הנתיבות אינם אלא במקרה שמדובר שם שיש לפנימי שעבוד לעבור בדרך של חברו, ושעבוד זה אינו ממונו שאין הדרך שלו אלא 'זכות' לעבור בשדה חברו, אך גם המזיק זכות יכול להיות ממון על ידי שימכור זכות זו לאחר, ע"ז כתב הנתיבות שהערך של הזכות נמדד לפי המחיר בשוק, אבל בממון גמר לא דיבר הנתיבות. עכ"ד. אולם נסתרים דברי המנחת שלמה מדברי הנתיבות סימן קעו ס"ק כד כתב הנתיבות את דבריו על כל שומת ממון שיש לו בעלות, ולא רק על זכות שימוש.

    גם מסברה לא ניתן לומר שמזיק בגדים משקפים או רוב הרכוש המשומש שאין לו מחיר שוק שיהיה המזיק פטור. וסברה זו נותנת להבין שמחירי שוק קובעים את הערך רק בדבר שנסחר, אבל בדברים שלא נסחרים בשוק, לא נמדד לפי המחיר שוק. ולכן בגדים משומשים שלכל אדם הבגדים שלו שווים הרבה מאוד, ובשוק אין להם מחיר כלל, עובדה זו מוכיחה שבדברים אלו המחיר לא קובע. והנתיבות דיבר על דברים שנמכרים בשוק שערך החפץ נמדד לפי המחיר שוק. ולפ"ז נמצא שהנתיבות לא חולק על המציאות של ימינו אלא דיבר על מציאות שונה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל