שלום וברכה, אדם שגנב אוכל , כפי הידוע לי, הלכה למעשה לא יברך עליו. קצו, א. שאין זה אלא מנאץ, והשאלה שלי היא כזאת.
אדם שגנב כסף וקנה בו אוכל, בזה כמדומני שעליו לברך מפני שזה "יד שניה"? מחפש את הדין לזה עם מקור.
תשובה:
שלום וברכה
בשאלה זו דן בשו"ת אבני ישפה ח"ו סי' לז ענף א, וכתב, שאף שלגבי גזל חיטים וטחן ואפה נחלקו הדעות האם מברך, ויש שאסרו לברך אף שקנה את המאכל בשינוי מעשה כמבואר במשנה ברורה בסי' קצו ס"ק ד, נראה שאין דבריהם אמורים אלא באופן שהחפץ הגזול בעין ועליו הוא מברך, אלא שמבחינה קנינית הוא שלו כי שינוי מעשה קונה, וזה ניאוץ, אבל כשהחפץ הגזול אינו בעין ואין כל קשר בין הנגנב לאותו מאכל – לכל הדעות עליו לברך.
יום נעים.