לתרומות לחץ כאן

משאבת אינסולין מסוג omnipod בשבת

שלום, אני חולה סוכרת מסוג 1, ויש לי משאבת אינסולין שפועלת על שלט אלחוטי (ללא צינורית) ורציתי לשאול האם אפשר להשתמש בה בשבת או שאני צריך לנתק אותה לפני שבת להשתמש בעט אינסולין?

תשובה:

שלום וברכה

אם אני מבין נכון, מדובר במערכת אוטומטית שבעצם מחליפה את הלבלב, היא מזהה מתי צריך אינסולין ומזליפה מעצמה וכו', אם כך זה עדיף בלי ספק על פני העט שבה אתה מזריק לעצמך ועושה חבורה.

חיים טובים מאושרים ומאוזנים!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אמנם לא אני שאלתי את השאלה הראשונה ,אבל היות ואני מכיר את הנושא מקרוב מאד… אבקש להעיר כי לצערנו אין עדין מכשיר טכנולוגי המחליף את הלבלב. אמנם כיום להבדיל מלפני עשור, הטיפול בחולה סוכרתי מתבצע באמצעות מכשירים אלקטרוניים. משאבת אינסולין + חיישן המודד את רמת הסוכר בדם מידי מספר דקות. להלן תיאור הפעולות של החולה לבצע במשאבה ובחיישן. המשאבה הנ"ל מבצעת שני דברים. הזלפה קבועה של אינסולין בהתאם לתוכנית שנקבעת מראש ע"י הרופא וניתנת לשינוי על ידי החולה בהתאם לנסיבות משתנות ובהתאם לצורך. הפעולה השניה והעיקרית. הזלפת אינסולין על כל אכילה המצריכה זאת. לצורך כך החולה מחשב את כמות האינסולין שעליו להזריק בהתאם לכמות האוכל שהוא מתכנן לאכל ומקליד למכשיר את רמת הסוכר בדם העכשווית ואת כמות הפחממות שהוא מתכנן לאכול, והמשאבה מחשבת לו את כמות האינסולין שעליו להזריק. בנוסף, החולה צריך לבדוק כל פרק זמן את רמת הסוכר בדם. גם לפני האכילה וגם לאחר האכילה. כאמור, גם בדיקה זו מתבצעת על ידי מכשיר אלקטרוני המחובר לגוף, ולא עי הוצאת דם. כאשר החולה נדרש להדליק את המכשיר, ולסרוק באמצעותו את החיישן, על מנת לראות את רמת הסוכר בדם.
    במידה ורמת הסוכר גבוהה או נמוכה מהרצוי/מותר, החולה מעדכן את המשאבה על ידי לחיצות שונות ובהתאם לכך המשאבה מזריקה כמות נוספת של אינסולין או מפסיקה לזמן מה את ההזלפה הקבועה.
    כל הפעולות הנ"ל כרוכות באיסור מלאכה בשבת. ולכן רציתי לשאול א. האם צריך למעט ככל האפשר את בדיקות רמת הסוכר בדם, על מנת לחסוך חילולי שבת ? ב. האם צריך להימנע מאכילת פחממות שלא במסגרת הארוחות המתוכננות. למשל אם מתחשק פתאום פרוסת עוגה, יש להזריק עבורה את כמות האינסולין הדרושה על מנת שרמת הסוכר בדם לא תעלה לרמה המסכנת את הבריאות. או אולי במקרה כזה יש להימנע מאכילת העוגה על מנת להימנע מלחיצות נוספות על המכשירים האלקטרוניים.
    אגב, האם ידוע לכם על מדריך לטיפול בסוכרת בשבת וביום הכיפורים ? לדעתי קיימת מבוכה די גדולה בנושא ואם עדיין אין מדריך מסודר, אשמח ואודה מאד לרבנים שיכנסו לעובי הקורה, ילמדו את הנושא מהבחינה הרפואית ויורו לציבור חולי הסוכרת את הדרך אשר ילכו בה ללא חילולי שבת מחד, וללא נקיפות מצפון מאידך.

  2. לדעתי לא ניתן לתת בזה כלל ברור, וכל חולה צריך להתייעץ עם רופא דתי ורב בהתאם למצבו האישי, ברור שאין לעשות מלאכה כדי לאכול סתם פרוסת עוגה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל