לתרומות לחץ כאן

גמ"ח שהתרשל ולא פדה את הצ'ק מיד

שאלה:

שלום רב
הפקדתי צ'ק של כמה אלפי שקלים אצל גמ"ח שבעצם הצ'ק אינו שלי אלא של אחד הלקוחות שלי, הנוהל ביני לבין הגמ"ח שכאשר אני מעביר לגמ"ח צ'קים הם פורטים אותו ומגלגלים אותו הלאה תוך זמן קצר. והנה בעל הגמ"ח שכח צ'ק אחד ונזכר בו רק כעבור שנה, והרי החוק הוא שכעבור חצי שנה כבר הבנק אינו מכבד את הצ'ק, בעל הגמ"ח פנה לבעל הצ'ק שיתן כיסוי לצ'ק והלה סירב, ומעתה חוזר הגמ"ח אליי ורוצה שאני אתן כיסוי על הצ'ק, ואילו טענתי היא כיון שהגמ"ח פשע ולא פרע את הצ'ק בזמן הוא הפסיד לעצמו והוא זה שצריך לרדוף אחר בעל הצ'ק ולא אני.
אמנם, הגמ"ח טען שבעל הצ'ק אכן הביא לו צ'ק חדש ומעתה חוזר האחריות שלי, ואכן גם הצ'ק הזה חזר והגמ"ח פונה אליי בטענה שחזר האחריות אליי. ואילו אני טוען כיון שפשעתם מתחילה זו בעייה שלכם ואתה תסדרו אם בעל הצ'ק. ואפילו אם יש אפשרות ללכת להוצאה לפועל עם הצ'ק מ"מ אני טוען של הגמ"ח לעשות את כל העבודה הזו ולא אני שהבאתי להם את הצ'ק והם פשעו שלא פרטו אותו בזמנו ונזכרו לאחר שנה.
מה כבוד הרבנים אומרים בעניין.

תשובה:

שלום וברכה,

אדם שנותן צ'ק יש כאן כעין תנאי שיפדה את הצ'ק בזמן קרוב, ואם התרשל ולא פדה את הצ'ק מיד, ולאחר מכן העני בעל הצ'ק ולא היה כיסוי לצ'ק, לא ניתן לפדות את הלקוח שהעביר את הצ'ק.

בהצלחה.

מקורות:

שולחן ערוך חושן משפט הלכות הרשאה סימן קכו סעיף ט:
אם נתרשל המקבל ולא תבע המעות עד שהעני הנפקד, ובשביל זה לא יוכל לגבות מן הנפקד, לכ"ע אינו יכול לחזור על הנותן, דהוי ליה כאילו הראה לו מעות ליטלן בחובו ולא נטלן, דפטור (נימוקי יוסף פרק המקבל וכ"כ בתשו' הרמב"ן שבבעל התרומות שער נ"א ח"ו בשם רב האי גאון).

ןמכאן יש להוכיח שאם נתן לו צ'ק שיפדה והתרשל ולא פדה, לא יכול לחזור לנותן הצ'ק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל