לתרומות לחץ כאן

הוספת מים לסיר החמין בשבת

בס"ד
שלום וברכה לכבוד הרב
סיר חמין שעמד על כיסוי הפח שעל הגז, והנוזלים התאדו ממנו כמעט לחלוטין. האם מותר לערות עליו מים רותחים מהמיני בר המהודר לשבת, כדי שלא יחרך. ומה הדין אם המים מבושלים ורותחים מאוד.
אם אפשר לציין מקורות כמה שאפשר.
תודה רבה.

תשובה:

למנהג בני אשכנז וכן דעת רוב הפוסקים, אדם שחושש שיצטרך להוסיף מים לחמין בשבת עליו להשאיר מערב שבת מים שישארו חמים גם בשבת (במיחם או בסיר על הפלטה וכדו' אך לא בטרמוס), ואז יוכל להוסיף מים כשהם חמים ישר מן המיחם (או הסיר) באמצעות כוס לסיר החמין אך לא ישהה עם הכוס בדרכו להעביר את המים למיחם, ויזהר לערות את המים בנחת לתוך סיר החמין, כדי שלא יגיס את התבשיל.

אולם, דעת הגר"ע יוסף לאסור בזה, ולדעתו אין היתר להוסיף מים לסיר החמין כלל, אלא אם כן ישפוך מהמיחם עצמו לסיר [וזה לא אפשרי במיחם חשמלי משום איסור מוקצה, וגם יכול להופכו לבשרי].

מקורות:

שולחן ערוך סי' שי"ח, וראה שם שכאשר המים נתבשלו ונצטננו לדעת המחבר עדיין יש בזה בישול גמור, ולדעת הרמ"א אם לא נצטננו לגמרי מותר, ויש לבדוק היטב שאכן זה נחשב עדיין חם במקצת. ור' גם בארחות שבת פרק ב' סעיפים עא – עג שהאריך בדין זה ועי' שם שכתב שיכול גם להביא את הסיר למיחם ולפתוח את ברז המיחם לשפוך את המים לסיר, אך בזה יש ליזהר שלא יהפך המיחם למיחם בשרי, וכן יכול להביא את המיחם אצל המים (במיחם שאינו חשמלי) עי' שם. על דעת הגר"ע יוסף בזה ומקורותיו ראה ילקוט יוסף חלק י עמ' רכט, וטעמו, משום שחשש לשיטת רבינו יונה שמים שהועברו לכלי שני גם אם הם עדיין רותחים יש בהם כבר בישול בשבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל