לתרומות לחץ כאן

הבדלה לאחר יום שלישי בשבוע

שאלה:

מי ששכח לחלוטין להבדיל- לא הבדלה בדברים באמירת ברוך המבדיל בין קודש לחול (אפילו בלי שם ומלכות) ולא על הכוס עד סוף יום שלישי בשבוע. אין כל משמעות לאמירת ברוך המבדיל בין קודש לחול בלי שם ומלכות- אחר כך? ובכל מקרה אין שום איסור על מלאכה (אפילו מלאכות דאורייתא) או אכילה מסוף יום שלישי ואילך?

האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושא זה?

תשובה:

שלום וברכה

באופן זה אין שום משמעות להבדלה וזו סתם ברכה לבטלה, והוא כמובן מותר באכילה ומלאכה. איסור מלאכה ואכילה לפני הבדלה הוא כדי שלא ישכח לקיים את חובתו להבדיל, ברגע שפקעה ממנו חובה זו, אין איסור זה קיים.

שבת שלום ומבורך.

הצטרף לדיון

16 תגובות

  1. עד מתי ניתן להבדיל בתפילה בהוספת "אתה חוננתנו" בתפילת שמונה עשרה?

    1. שייך אולי כתשלומין ביום ראשון בתפילת שחרית או מנחה?
    2. לא שייך להוסיף זאת כחלק מהתפילה גם אחרי יום שלישי שהרי זה לא ברכה בפני עצמה? ואז אולי צריך בלי שם ומלכות- כלומר בלי הזכרת השם אלוקינו בנוסח "אתה חוננתנו"?
    3. יש הבדל בין אשכנזים, ספרדים או תימנים בשאלות אלו?

  2. אתה חוננתנו אומרים רק במוצאי שבת, גם מי שלא התפלל ערבית ומתפלל שחרית שתים, כשמתפלל בבוקר אינו אומר אתה חוננתנו לא בראשונה ולא בשניה, לפי שלא תיקנו תשלומין למה שיש לו תקנה – בהבדלה על הכוס
    ראה משנה ברורה סי' קח ס"ק לג מדברי הרדב"ז ומגן גבורים.

  3. מה שהבנתי בהמשך לפי כל מה שנכתב כאן-

    אז אין שום תקנה או תיקון למי שלא הבדיל עד מוצאי יום שלישי בשבוע? פשוט מותר לו כל מלאכה או אכילה בלי כל הבדלה?
    לא הבדלה בתפילה של אתה חוננתנו או אפילו אמירת "ברוך המבדיל בין קודש לחול" בלי שם ומלכות. גם לא הבדלה על כוס יין בלי שם ומלכות. (וכמובן לא על נר או בשמים)

    וזה לפי אשכנזים, ספרדים או תימנים וכל הפוסקים השונים.

    השאלה: האם הבנתי נכון?

  4. כלומר, כדי לוודא שהבנתי נכון:

    אם אומר "ברוך המבדיל בין קודש לחול" שזה הנוסח הקצר יותר ואפילו את כל הנוסח הארוך "ברוך המבדיל בין קודש לחול, בין אור לחושך, בין ישראל לעמים, בין יום השביעי לששת ימי המעשה" ואפילו חותם "ברוך המבדיל בין קודש לחול"-

    בכל מקרה אין לזה כל משמעות אחרי צאת הכוכבים ממוצאי יום שלישי בשבוע, וגם אם לא הבדיל בשום צורה שהיא, לא בתפילה ב"אתה חוננתנו", לא בהבדלה על היין (עם שם ומלכות או בלי שם ומלכות) לא בהבדלה באמירה בדברים בלי שם ומלכות (כמו הנוסח שכתבתי מקודם)- גם אם לא הבדיל כך במזיד לגמרי- בכל מקרה מותר בעשיית כל מלאכה ובאכילה ושתיה ללא כל בעיה הלכתית?
    ואין בזה כל הבדל בין אשכנזים, ספרדים, תימנים וכל העדות השונות בישראל.

    האם הבנתי נכון?

  5. ברשותכם, כתבתי קצת מסובך ובאריכות יתר אולי.

    מי שלא הבדיל בשום צורה שהיא, לא בתפילה ב"אתה חוננתנו", לא בהבדלה על היין (עם שם ומלכות או בלי שם ומלכות) לא בהבדלה באמירה בדברים בלי שם ומלכות (כמו הנוסח שכתבתי מקודם)- גם אם לא הבדיל כך במזיד לגמרי-
    בכל מקרה אין לזה כל תקנה או אפשרות וחיוב של תיקון או השלמה אפשרית ממוצאי יום שלישי בשבוע, בצאת הכוכבים- (ואין כל משמעות הלכתית- גם אם אומר "ברוך המבדיל בין קודש לחול" שזה הנוסח הקצר יותר ואפילו את כל הנוסח הארוך "ברוך המבדיל בין קודש לחול, בין אור לחושך, בין ישראל לעמים, בין יום השביעי לששת ימי המעשה" ואפילו חותם "ברוך המבדיל בין קודש לחול"- אין לזה כל משמעות הלכתית או חיוב כלשהו) ובכל מקרה מותר גם בעשיית כל מלאכה וגם באכילה ושתיה באופן אוטומטי ללא כל בעיה או חיוב הלכתי נוסף?
    ואין בזה כל הבדל בין אשכנזים, ספרדים, תימנים וכל העדות השונות בישראל.

    האם הבנתי נכון?

  6. הבנתי טוב, הכוונה שבמקרה כזה, הרי שמותר לחלוטין גם בעשיית כל מלאכה וגם באכילה ושתיה באופן אוטומטי ללא כל בעיה או חיוב הלכתי נוסף?

    ומותר בכל מלאכה, וגם אכילה ושתיה אפילו בלי הבדלה בדברים בלי שם ומלכות- ("ברוך המבדיל בין קודש לחול" שזה הנוסח הקצר יותר ואפילו את כל הנוסח הארוך "ברוך המבדיל בין קודש לחול, בין אור לחושך, בין ישראל לעמים, בין יום השביעי לששת ימי המעשה" וחותם "ברוך המבדיל בין קודש לחול" והכל בלי שם ומלכות כלל.)
    ואין בזה כל הבדל בין אשכנזים, ספרדים, תימנים וכל העדות השונות בישראל.

    זאת היתה כוונתכם?

  7. האם כל התשובות שכאן ביחס לשאלה והתשובה הראשית בנושא "הבדלה לאחר יום שלישי בשבוע" ושרשרת התגובות ההלכתיות בהמשך- אינן קשורות להקלה הלכתית כלשהי שלכם על השואל שסובל מכפייתיות ואובססיביות הלכתית? האם כתבתם בכל זה גם הלכה למעשה לכולם ומיועדות לכל הציבור ולא מתייחסות באופן ייחודי רק לשואל המסוים הזה?

  8. הכל אמת ידידי, ולא כתבתי לך בגלל תופעה כזו או אחרת למרות שאני מרגיש שבתקופה האחרונה המצב פחות טוב… בשורות טובות.

  9. וכמו כן לוודא שהבנתי נכון:

    אין כאן בכל הדיון הארוך בנושא הזה- ביחס לשאלה והתשובה הראשית בנושא "הבדלה לאחר יום שלישי בשבוע" ושרשרת התגובות ההלכתיות בהמשך-שום הקלה הלכתית כלשהי שלכם על השואל שסובל מכפייתיות ואובססיביות הלכתית. זה ההלכה למעשה לכולם והדברים מיועדים לכל הציבור ולא מתייחסים באופן ייחודי רק לשואל המסוים הזה.

    הבנתי נכון?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל