לתרומות לחץ כאן

האם אות יוד שצורתה כאות ד' זעירא כשרה או פסולה?

שאלה:

שלום כבוד הרב!
שאלו תינוק על אותיות יוד שבמקום אחד היוד כתובה כאות ח' זעירא.וכן אות יוד שכתובה כאות ר' זעירא. וכן אות יוד שכתובה כאות ר' זעירא,וכן אות יוד שכתובה כאות ד' זעירא, וכן אות יוד שכתובה כאות כ' זעירא.
ואת כולן הוא קרא יודין.
הגדילו את היודין האלה בזכוכית מגדלת ושאלו 3 תינוקות אחרים ולא קראו את האותיות יודין אלא ח' ר'.ד.כ'. מה הדין? האם לקבל את הקריאה של התינוק הראשון שקרא את כולן יוד. או נקבל את התינוקות עם הזכוכית מגדלת שכולם קראו את האותיות ח'ר' ד' כ'. וכן נמצא בספר תורה באות יוד זעירא של המילה "תשי" שהאות כתובה כאות ר' זעירא ולא יוד זעירא, ותינוק קרא אותה יוד, האם האות כשרה או פסולה?

תודה רבה לכבוד הרב על תשובתך! שלמה.

תשובה:

שלום וברכה

במקרה כזה יש להניח שהסיבה שבתחילה קרא את האות יו"ד אינה בגלל שלא נשתנתה צורתה, אלא בגלל שראה שהיא קטנה משאר האותיות בשורה… ממילא, כדי לשאול תינוק באופן זה יש לכסות לו את שאר האותיות מימין ומשמאל ורק כך לשאול, וכפי שהבנתי מדבריך באופן זה הוא היה קורא אותה באופן שגוי והיא פסולה.

חשוב לציין שיש להראות את האות למגיה מומחה, משום שככל שמדובר בשינוי צורה משמעותי לא מועילה שאלת תינוק, שאלה כזו מועילה רק בדבר שאינו שינוי גמור, לכן ראשית יש להכריע אם מדובר בשינוי שמועילה לגבי שאלת תינוק ורק אחר כך לשאו ולהכריע על פיו. כמו כן יש הברה גדרים מי נחשב תינוק לענין זה..

שבת שלום ומבורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל