לתרומות לחץ כאן

שכן שבנה סוכה מתחת למקום פתיחת גג הסוכה העליונה

שאלה:

בנינו ממ"ד בבנין שלנו ובמסגרת הבניה קיבל השכן מלמטה מרפסת סוכה מתחת לגג הסוכה שלי דהיינו כאשר אני פותח את הגג בסוכות הגג נמצא מעל הסוכה החדשה של השכן. לא סיכמנו כלום לגבי החלפת הגג שלי. אני טוען שיש לי חזקת שימוש במקום זה מזה כעשרים שנה ומצידי אני יכול להישאר בגג זה ואין לי סיבה להחליפו [עלות של 22000 ש"ח] הוא טוען שאם הוא היה יודע הוא לא היה מסכים לבניה. מי צריך לשלם את העלות. בתודה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

בעל הגג העליון צריך להמציא אפשרות לבניית סוכה לתחתון, ולכן אם פתיחת הגג של העליו תמנע ממנו לבנות סוכה כשרה בגודל סביר, אסור לו לפתוח את הגג, ועל העליון מוטל הוצאות סידור/החלפת הגג. ואם פתיחת הגג לא מונעת מהתחתון לבנות סוכה – עדיין נשאר לתחתון סוכה כשרה בגודל סביר, מותר לעליון להמשיך לפתוח את הגג, ואם התחתון רוצה למנוע על התחתון מוטל החלפת הגג.

בהצלחה.

מקורות:

טענת העליון שיש לו חזקה לפתיחת הגג, נדחית משני טעמים. א. כאשר פתח את הגג במשך עשרים שנה, הרי הפתיחה הייתה על חצר השותפים, ואין חזקה על חצר השותפים. וכיום שהשטח למטה הנו חצר פרטית, אין לו חזקה עליו.

ב. במסגרת ההרחבה החליטו דיירי הבניין לחלוק את הרכוש המשותף בצורה שכל אחד מקבל את זכותו. התחתון קיבל בחלוקה מרפסת סוכה, וממילא חייבים להמציא לו מרפסת שיוכל לבנות סוכה, ולא יוכל העליון להפריע לו ולמנוע אותו מהחלק שקיבל בחלוקה, ולכן לא יוכל לפתוח על גביו את הגג. ולכן הוצאות הגג מוטלים על העליון. 

אבל אם יש לתחתון אפשרות לסוכה ראויה אלא שרוצה סוכה על כל המרפסת, בזה לא ניתן לחייב את העליון כלל, כיון שהתחתון מקבל מרפסת סוכה גם לאחר פתיחת הגג, קיבל את חלקו.

התשובה נכתבה אחר התייעצויות עם דיינים שונים.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. סליחה על ההתערבות אך תורה היא וכו'.

    מה הגדר של "סוכה בגודל סביר"? הרי סוכה שתתאים לזוג נשוי לא תתאים למשפחה עם מרובת-ילדים? ומה בקרה שהנכדים מגיעים לחג? וכו'

  2. סוכה שראויה למשפחה באותו שכונה. בערים צפופות הדיירים מצטופפים בסוכות קטנות והנשים בבית וכו'. וישובים יש סוכות גדולות. כל מקום לפי המקובל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל