לתרומות לחץ כאן

משלוח מנות במים מינרליים

שאלה:

האם יוצא יד"ח משלוח מנות במים מינירליים הנקחים בכסף מלא?

תשובה:

שלום וברכה

בשו"ת אבני ישפה ח"ו סי' קז דן בשאלה זו, וכתב, שאף שמסברא היה נראה שכיון שמשלמים על המים בדומה לכל משקה אחר, יש לזה חשיבות וניתן לצאת בזה ידי חובת משלוח מנות, מכל מקום כיון שהמוצר הזה גם נמצא במשרדים ובבתים במיני בר שאינו מוגבל וכו', נמצא שכל מה שמשלמים כארן הוא לא כל כך על המוצר אלא יותר על האריזה, ויש להמנע מלתת במשלוח מנות מחשש שעדיין אין למשקה הזה חשיבות.

סברא נוספת כתב בזה הגר"י זילברשטיין בספריו בשם חמיו הגרי"ש אלישיב, שחשיבות אינה נקבעת רק לפי המחיר, אלא גם לפי חשיבות השימוש, וכיון שמים אין להם חשיבות, והשותה מים שלא לצמאו כלל אינו מברך כי אין בהם הנאה, לא ניתן לצאת בזה ידי חובת משלוח מנות [סברא זו תמוהה קצת, כיון ששם מדובר בנושא אחר לגמרי שכאשר אין הנאה לא מברכים, ואין הכרח שזה משליך על חשיבותו של המשקה]. ומכל מקום כך הביא גם בס' יבקשו מםיהו בשם הגרי"ש אלישיב שלא ניתן לצאת ידי חובת המצוה בבקבוק מים מינרליים.

סברא מחודשת נוספת כתב בזה בשו"ת משנת יוסף חי"ג סי' רמג, לדבריו "מנות" אלו דברי מאכל, וכיון שאמרו בגמרא בעירובין כו ב שהנודר מן המזון מותר במים ומלח, לא ניתן לקיים מצות משלוח מנות במינים אלו אף אם יש להם חשיבות ומחירם יקר.

ברכה והצלחה ויום נעים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל