לתרומות לחץ כאן

הושכר ללמד תלמידים בזמנים שונים האם דינו כפועל או כקבלן

שאלה:

שלום. ראובן הוא מלמד וגם מרצה שעובד אצל שמעון( שמעון הוא בעצם מנהל קהילה שהציע לראובן לעבוד אצלו בקהילה בתחום של קירוב רחוקים ליהדות) : ביום ראשון ראובן מוסר שיעור משעה 11 עד 13, מיום שני והלאה הוא מוסר שיעור גם בערב מ18 עד 20, אבל יחד עם זאת תפקידו של ראובן כולל ליצור קשר דרך טלפון עם אנשי קהילה שמתקרבים ליהדות ולקבוע עתים לשיעורי תורה פעם או פעמיים בשבוע, מתי שנוח לאנשים המתקרבים, ואין זמן קבוע לשיעורים האלה(למשל יכול להיות שאותו בן אדם יכול לבוא ביום שני ב17, ובשבוע הבא זה יהיה יום שלישי ב16). בכל זאת יש גם כאלה שמידי שבוע באים דווקא ביום ובזמן מסוים. בתחילת חודש ראובן מקבל משמעון משכורת עבור החודש שעבר, כל פעם זה סכום קבוע, בוא נגיד אלף דולר. אז השאלה היא מה דינו של ראובן: פועל (שכיר יום) או קבלן? בתודה מראש.

תשובה:

שלום וברכה,

 

המלמד דינו כפועל ולא כקבלן. וכלומר הוא מחוייב לעבוד בשעות המסוימות שלומדים מעוניינים.

 

בהצלחה.

 

מקורות:

נחלקו הפוסקים מה נחשב כפועל ומה קבלן. מעט מהפוסקים סוברים שפועל מקבל את שכרו על עבודתו לפי שעה או יום או חודש כלומר: לפי זמן שהוא מחויב לעבוד ועובד בו. וקבלן מקבל על התוצאה, כלומר: הוא נשכר להביא תוצאה מסוימת. ולפי זה העובד שהוזכר בשאלה שמקבל עבור כל חודש, ולא נדרש על תוצאה מסוימת שאותה הוא צריך להביא אלא על לימוד עם תלמידים, הרי דינו כפועל.

ולרוב הפוסקים פועל הוא אדם שמשועבד בזמנים מסוימים. ואילו קבלן משועבד לתקן ולא משועבד על זמנים מסוימים כלל. והקבלן יכול לעשות את עבודתו מתי שרוצה ואין המעביד יכול להכריחו לעבוד עכשיו, בשעה ובזמן מסוים בדווקא. ואילו בפועל משועבד על זמנים מסוימים, והמעביד יכול להכריחו לעבוד באותם שעות שהוא מעוניין בהם.

ולכן במלמד הנ"ל הרי הוא משועבד על זמנים מסוימים בדווקא, ולא יכול לעשות עבודתו מתי שהוא רוצה, ובזמנים שהתלמידים רוצים ללמוד חובת המלמד ללמד אותם, ולכן דינו כפועל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל