לתרומות לחץ כאן

החתן והכלה נרדמו; הרבנים התירו להם לנסוע בשבת

שאלה:

שלום בכתבה עם קשר https://www.srugim.co.il/422852-%D7%94%D7%97%D7%AA%D7%9F-%D7%95%D7%94%D7%9B%D7%9C%D7%94-%D7%A0%D7%A8%D7%93%D7%9E%D7%95-%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%AA%D7%99%D7%A8%D7%95-%D7%9C%D7%94%D7%9D-%D7%9C%D7%A0%D7%A1%D7%95 התירו לזוג לנסוע בשבת. מה נרראה לכם היו השיקולים ובסיסי הלכה לפסק דין זה? תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

שמעתי על הסיפור התמוה מאוד הזה, לא ראיתי מה נכתב בענין וגם לקישור שלך אני לא מצליח להכנס, אני מבין שהנימוק היה שאמירה לגוי מותרת לצורך מצוה וכאן זה צורך מצוה של שמחת חתן וכלה. זה כמובן שטות והבל ורעות רוח, משום שגם אמירה לגוי לצורך מצוה בדאורייתא התירו רק בין השמשות וכאן הם הגיעו לפי מה ששמעתי יותר מחצי שעה אחרי השקיעה, כמו כן הם עברו באיסור תחומין, גם אינני יודע אם הם מכבידים על הרכב ויוצרים יותר הפעלות מנוע ושריפת דלק, סוף דבר איסור גמור בלי שום ספק, וגם חילול ה' גדול, לראות זוג בני תורה יוצאים מהרכב בליל שבת כדי לשמוח עם בני משפחתם…

אינני מאמין שרב כל שהוא נתן יד להיתר זה…

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום
    הכתבה
    חדשות סרוגים23.02.20 09:27 כ"ח בשבט תשפ

    החתן והכלה נרדמו; הרבנים התירו להם לנסוע בשבת
    פוסקים חרדים התירו לחתן וכלה שהתחתנו השבוע לנסוע בשבת לאחר שבני הזוג התעוררו משנתם בביתר עילית 20 דקות לפני כניסת השבת כשעוד נסיעה לחיפה-לשבת חתן- הייתה לפניהם

    פוסקים חרדים התירו לחתן וכלה שהתחתנו השבוע לנסוע בשבת לאחר שבני הזוג התעוררו משנתם בביתר עילית 20 דקות לפני כניסת השבת כשעוד נסיעה לחיפה-לשבת חתן- הייתה לפניהם.

    אחד מקרובי המשפחה סיפר לאתר החרדי את השתלשלות האירועים על להחלטה התמוהה: "כל האורחים כבר הגיעו ל'שבת חתן', והתארגנו בחדרם – הכנות אחרונות לפני שבת. לפתע אחד מהאורחים מבחין שלא שמע מהחתן והכלה. 'הכל בסדר' מרגיעים כולם מיד, 'החתן והכלה מן הסתם נחים בחדרם'".

    קרוב המשפחה סיפר כי "בדיקה מהירה של אחד ההורים העלתה, כי הזוג לא באיזור. טלפונים בהולים מעלים תוצאה מבהילה, החתן והכלה נמים שנת ישרים בביתם שבחיפה. בעוד 20 דקות שבת ככה שנסיעה, מהירה ככל שתהיה לא תספיק להם להגיע לפני שבת. בשלב זה החלה דרמה של ממש, אחד מבני המשפחה ציין כי מצבו הבריאותי של אחד ההורים אינו כשורה וכי ידיעה שכזו עלולה לדרדר את בריאותו עוד יותר. מיד נעשו טלפונים לגדולי הפוסקים שפסקו באופן ברור, לצאת עם נהג מונית לא יהודי על אף הנסיעה בעיצומה של השבת מחשש לפיקוח נפש. כמו"כ על הנהג לפתוח את הדלתות ולסגור".

    קרוב המשפחה סיפר כי "החתן, אברך ת"ח וירא שמים לא היה מוכן בשום אופן לצאת לדרך עד שהעלו על הקו את אחד מגדולי הדור שאמר לו באופן ברור שהדבר מותר ואף חובה בעת הזו. החתן והכלה הגיעו כשעה לאחר כניסת השבת לכניסה לביתר עילית ומשם הלכו כשעה עד למקום האירוע".

    ראוי להזכיר, כי במשך שנים רבות לא מעט רבנים מהציונות הדתית עומדים תחת מתקפה של פוסקי הלכה חרדים בעקבות פסיקות כאלה ואחרות, והמקרה הנ"ל מעלה את התהייה כיצד היו מגיבים הפוסקים החרדים לו רב מהציונות הדתית היה מתיר נסיעה בשבת.

  2. התהייה בסוף מגוחכת… כביכול כל החרדים זה איזו קליקה כזו שמחפה אחד על השני ומכירה… האם התשובה שכתבתי מחפה על הפסיקה המוזרה הזו?… אינני יודע מי פסק להם שמותר, אבל…

  3. שלום
    דברים לא פשוטים

    הנה עוד מקרה מאתר כיכר שבת:

    הזוג קושנר קיבלו אישור רבני לטוס בשבת
    הבית הלבן מסר כי חתנו ובתו של הנשיא, ג'ראד ואיוונקה קושנר קיבלו אישור מרב לטוס עם הנשיא לסעודיה למרות שהטיסה תימשך לתוך השבת. הנימוקים לא פורטו (בעולם)
    ישראל כהן
    |
    כ"ג באייר תשעז 08:04 19.05.17

    ל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צפויים להצטרף במסגרת מסעו לישראל ולסעודיה מאות אנשי צוות בהם יועצים בכירים ופקידים רשמיים כמו גם מאבטחים ואנשי צוות נוספים.

    מי שכמובן ייטלו חלק בראש המסע שיגיע גם לישראל הם הזוג היהודי המלכותי, איוונקה וג׳ארד קושנר, בתו וחתנו של טראמפ הנחשבים לאנשי סודו ולמי שקובעים רבים מהמהלכים בוושינגטון בוודאי בכל הקשור למזרח התיכון.

    על פי הדיווח באתר 'פוליטיקו', קיבלו בני הזוג הנחשבים ליהודים אורתודוקסים היתר מיוחד מרב לטוס יחד עם הנשיא לערב הסעודית בשבת.

    הטיסה תחל אומנם לפני כניסת השבת אולם הנסיעה והנחיתה תתבצע בעיצומה של השבת. ההיתר ככל הנראה מסתמך על הדמיון בין טיסה לספינה המושטת בידי נוכרי ולמרות שטיסות נאסרות בידי פוסקי ההלכה ייתכן וההיתר שהגיע מרב ששמו לא פורסם מסתמך על כך שמדובר במקרה חריג ושעת צורך.

    האתר מזכיר כי בני הזוג קיבלו היתר מיוחד מהרב לנסוע ברכב ולהשתתף בחגיגות ההכתרה מייד לאחר טקס השבעתו של הנשיא טראמפ לתפקיד.

    האתר מציין עוד כי במהלך הקמפיין לנשיאות נאלץ החתן היהודי והיועץ הבכיר ג׳ארד קושנר לחלל שבת על מנת לטפל במשבר הציבורי והתקשורתי שנוצר בשעתו לאחר פרסום הקלטות הבעייתיות בהם נשמע הנשיא טראמפ מדבר בגסות.

    גורם חרדי פוליטי בוושינגטון שביקש לשמור על עילום שם מביע את אכזבתו מהתנהגות הזוג המלכותי ואומר כי במקום לקדש שם שמיים הם מחפשים בכוח היתרים וקולות. כך לא מתנהגים יהודים אורתודוקסים אומר הגורם.

    מנגד, חבריהם של בני הזוג טוענים אחרת ומבהירים כי מדובר באילוצים טבעיים של מי שנמצאים בתפקיד החשוב והמשפיע ביותר בעולם. האחריות שלהם עצומה ועצם הדבר שהם שואלים כל ספק והתלבטות את הרב זה עצמו קידוש השם גדול.

    "הם נמצאים במעמד מיוחד ואילוצים שונים", אומרים הידידים ומבהירים כי כלל לא בטוח שיש בעיה הלכתית ממשית באם הנסיעה מתחילה עוד לפני השבת ומתבצעת בידי נוכרים לצרכם ומדובר בנסיעה שיכולה להציל חיים. "שיפסיקו לחטט ולחפור להם על כל דבר שהם עושים ויתחילו להעריך את מאמציהם למען קידומו של העולם", אומרים ידידיהם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל