לתרומות לחץ כאן

נרצע שממשיך להיות עבד האם עובר באיסור

שאלה:

האם יש איסור לעבד לאחר שש להשאר ולהרצע ? בהנחה שיש איסור האם זה בדיוק כמו האיסור להמכר סתם כעבד עברי [באחד שיש לו כסף ואינו עני ואביון] ? או שכאן קל יותר, מכיון שהתורה התירה לו להשאר היות שהוא כבר עבד בין כה ?

תשובה:

שלום וברכה,

הגמרא בקידושין אומרת:

רבן יוחנן בן זכאי היה דורש את המקרא הזה כמין חומר: מה נשתנה אזן מכל אברים שבגוף? אמר הקדוש ברוך הוא: אזן ששמעה קולי על הר סיני בשעה שאמרתי כי לי בני ישראל עבדים – ולא עבדים לעבדים, והלך זה וקנה אדון לעצמו – ירצע. ור"ש ב"ר היה דורש את המקרא הזה כמין חומר: מה נשתנה דלת ומזוזה מכל כלים שבבית? אמר הקדוש ברוך הוא: דלת ומזוזה שהיו עדים במצרים, בשעה שפסחתי על המשקוף ועל שתי המזוזות ואמרתי כי לי בני ישראל עבדים – ולא עבדים לעבדים, והוצאתים מעבדות לחירות, והלך זה וקנה אדון לעצמו – ירצע בפניהם. (רש"י בפרשת משפטים הביא את דברי הגמרא).

מבואר בגמרא שהעונש של רציעה בגלל שמוכר את עצמו לעבד, הרי לנו שגם להישאר עבד אסור ולא רק להימכר. ואדרבה העונש של רציעה ניתן לו דווקא שנשאר עבד ולא יוצא אחר שש שנים. (והמפרשים מקשים מדוע לא רוצעים אותו כשנמכר – כשעבר את האיסור בהתחלה). 

בהצלחה.

מקורות:

גמרא קידושין כב, ב. רש"י שמות כא,ו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל