לתרומות לחץ כאן

אנדרטאות בשטח בית עלמין יהודי

שאלה:

ברחבי פולין נותרו בתי עלמין יהודיים חרבים וברבים מהם יש מצבות בודדות, שברי מצבות או שאין כלל מצבות. ברוב המקרים השטח אינו מגודר. האם מותר להקים אנדרטה בשטח בית העלמין לזכר הנפטרים שהיו בני הקהילה?

תשובה:

שלום וברכה

אני חושב שבמקום שאין בכלל מצבה והמקום נראה כשטח ריק, מותר בהחלט להקים אנדרטה, ואין בזה בזיון המת, כי גם אם יש קבר מתחת, בודאי יותר כבוד לו שיש מצבה כזו על גביו ששומרת את קברו, ולא יהיה כהפקר גמור מדרך לכף רגלי אדם ובהמה.

אולם חשוב לחדד! דברי אמורים רק באופן שלא גורם נזק לנפטרים, אבל כאשר מדובר במזרח אירופה למשל, שמתנהלת מלחמה עיקשת כל הזמן של גורמים יהודיים כל הזמן, לגדר את המקומות הללו, ולהביא לשימור קברי הקדמונים שלא יהיו עצמותיהם מתגוללות כדומן על פני האדמה, אנדרטה כזו יכולה להביא לנזק בלתי ניתן לתיקון! כביכול אנחנו עצמנו מכירים בזאת שהמקום הזה הוא הפקר ודי באיזו אנדרטה כדי לשמר את זכר הנספים וכל השאר יכול להיות חלילה פארק שעשועים… במקרה כזה מוטל על כל מי שלב יהודי פועם בקירבו להתנגד לכל אנדרטה, ולתבוע גידור מושלם של המקום, להביא לשם מבקרים יהודיים כל הזמן שיתבעו שימור של המקום. וכל מי שיפעל למען מטרה קדושה זו מובטח לו בעזרת ה' שזכותם של אותם קדושי עליון הקבורים שם תעמוד לו ולזרעו עד קץ הימים.

אין מקום לאפשר בשום אופן כניסת גויים או בעלי חיים לבית הקברות, זה לא מקום בילוי, זה בזיון המת! ומוטל עלינו לעשות הכל כדי למנוע זאת.

כמו כן לעצם הענין אנחנו לא עם של אנדרטאות זכרון, אין לזה מקום ביהדות, אנחנו עם של שימור קודשי ישראל, דאגה בלתי פוסקת לכבוד המתים, בפרט שקבורים באותם מקומות קדושי עליון! כל המסייע בפדיעה בזכרם ונותן לגיטימציה לרשויות לדבר כזה, כבד עוונו מנשוא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל