לתרומות לחץ כאן

תשלום כאשר צד אחד ביטל שידוך

שאלה:

בס"ד שידוך שהתבטל וכבר שילמו מיקדמה לצלם אולם וכו' וצד אחד ביטל את השידוך ובעלי המקצוע ע"פ החוזה לא צריכים להחזיר את המיקדמה במצב כזה, והצד השני לא מוכן לתת מכתב מחילה על ביטול השידוך עד שהצד שביטל לא ישלם את כל הסכום בטענה שזה עליהם כי הם ביטלו, מה הדין? תודה

תשובה:

שלום וברכה,

בביטול שידוך חייב הצד המבטל לשלם עבור הוצאות שהוציא הצד השני עבור החתונה, ודווקא בהוצאות שמקובלות באותו מקום או לפי רמת אוכלוסיה של הצדדים. אבל הוצאות מעבר למקובל באותו מקום, או באותו מגזר, אינם חייבים לשלם. ולכן אם צד אחד שילם מקדמה עבור צלם, תזמורת, אולם, וכדו' שמקובל לשלם מקדמה, ואין אפשרות להחזיר את המקדמה, חייב הצד המבטל לשלם את המקדמה שהוציא הצד השני. וכן אינו חייב לתת מכתב מחילה עד שיכסו לו את כל ההפסדים שנעשו לו, וכן יפצו אותו על הבושת שנגרמה לו.

אולם, אם השידוך בוטל בגלל מקח טעות, אין הצד המבטל חייב לשלם את ההוצאות של הצד השני. ולכן אם התברר על חולי או שלא נוהג כמנהג דת יהודית, או שפרוץ בדרכיו, הרי זה מקח טעות, ואין הצד המבטל חייב לשלם עבור הוצאות החתונה שהוציא הצד השני. (ומסתבר שגם שטר מחילה אינו צריך).

בהצלחה. 

מקורות:

ראה שו"ע אבן העזר סימן נ סעיף ג שפסק כדעת הרמב"ם שחייב המבטל לשלם עבור הוצאות הסעודה שנהוג באותו מדינה.

ראה סעיף ה גבי קנסות של שידוכים שאם התברר שיש מום של חולי או של דת יהודית, אין חובה לשלם את הקנסות שהבטיחו. ולפ"ז כ"ש שבמקח טעות לא יצטרכו לשלם עבור נזקי גרמי – הוצאות סעודה שהוציא – ואיהו דאפסיד אנפשיה שקלקל את מעשיו וגרם הפסד לעצמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל