לתרומות לחץ כאן

לעבוד בבנק שאין בו היתר עסקה

שאלה:

שלום וברכה. אני משמש כרב קהילה בחו"ל ופנה אלי אחד מבני הקהילה בשאלה כדלהלן הוא עובד בבנק השקעות פרטי בבעלות מלאה של יהודי שרחוק משמירת תו"מ, כמה פעמים הוא ניסה לדבר איתו על חשיבות עשיית היתר עיסקא והוא לא מסכים לשמוע על זה. הוא ביקש ממני לנסות לדבר איתו, אך די ברור שאם הוא יצטרך להוסיף סעיף בחוזים הנחתמים בינו לבין המשקיעים אין סיכוי שהוא יסכים, האם יש אפשרות שהוא יחתום על שטר היתר עיסקא כללי באופן שאחר כך לא יהיה צורך בדבר נוסף. במידה ולא, האם העובד הנ"ל עובר באיסור ריבית או לפני עיוור כשהוא מחתים חוזה הנושא ריבית בין לקוח יהודי לחברה , כשכמובן לא הוא מי שמשלם את הריבית. ואם כן האם יש דרך למצוא פיתרון עבורו שהוא יחתום באופן עצמאי על היתר עיסקא כלשהוא כך שלא יאלץ לעזוב את עבודתו (כמובן מדובר בהפסד מרובה מאד) תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

אם הבנק (המנהל) חותם על שטר של היתר עסקה ותולה אותו בבנק, לדעות שהיתר עסקה כללי מועיל, ודאי יצאנו מידי איסור. וגם לשיטות שלא מועיל היתר עסקה כללי, אם תולים את ההיתר עסקה בבנק, וידוע לכל, דינו כהיתר עסקה פרטי, כיון שידוע לכל שתנאי ההלוואות על דעת ההיתר עסקה. ולכן הטוב ביותר להשפיע עליו שיחתום על היתר עסקה ויתלה בבנק.

יש להקל על העובד להמשיך לעבוד בבנק מכמה טעמים. ראה מקורות.

בהצלחה.

מקורות:

הגמרא במסכת ב"מ עה, ב אומרת שבהלוואה בריבית כולם עוברים באיסור – המלווה והלווה והערב והעדים, וחכמים אומרים: אף הסופר. מבואר שכל העוסקים בהלוואה עוברים ולכן בנקאי שעובד בבנק ואין היתר עסקה בבנק לכאורה יש לאסור לעבוד בבנק. אמנם יש להקל מכמה טעמים ובפרט כאשר הדבר כרוך בהפסד מרובה.

1. אם החברה היא חברה בע"מ יש מהפוסקים שסוברים שאין איסור ריבית – ראה שו"ת מהרש"ג יו"ד סימן קנח. ובדרכו הלך האגרות משה יו"ד ח"ב סימן סג. ולמרות שלכתחילה פוסקי זמנינו נוקטים שגם בחבר בע"מ יש איסור ריבית, אמנם בשעת הדחק יש לסמוך על המתירים.

2. לדעת המשנה למלך (הובא בפת"ש סימן קס ס"ק א) שאם המלווה ילווה בריבית בלעדיו, ואם הוא לא ילווה אחר ילווה, אין איסור של לפני עיור, אלא איסור מסייע, ואם המלווה מומר אף אין איסור מסייע ואין מצווה להפרישו. ולפ"ז כיון שהבנק יפעל גם אם העובד לא יעבוד בבנק, אין איסור של לפני עיור. ואין איסור במסייע במומר לחלק מהפוסקים. 

3. אם הלווים שלוקחים את ההלוואה הם מומרים, יש הסוברים שמותר להלוות למומר בריבית – ראה שו"ע יו"ד סימן קנט סעיף ב.

4. במקרים שהריבית הוא מדרבנן הסתפק החוות דעת (ביאורים קס ס"ק א) שיתכן ואין איסור על העדים כלל.

מכל זה נראה שבנקאי שעובד בבנק שבבעלות יהודי, ולא ערכו היתר עסקה, אם מגיע לבנק לקוח ששומר תו"מ עליו להודיעו שאין היתר עסקה בבנק. ואם הלקוח אינו שומר תו"מ או שלא מעוניין בהיתר עסקה יש להקל לעבוד במקום כזה, בפרט לפי דעת מרן האגרות משה שאין איסור ריבית בחברה בע"מ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל