לתרומות לחץ כאן

המן לא ידע תאריך לידת משה

שאלה:

מה הכוונה בזה שהמן, ששמח על כך שהפור נפל באדר משום שאז נפטר משה רבינו, לא ידע שבאדר גם נולד משה רבינו. א) למה המן לא ידע את זה? אמנם בשעתו הסתירו זאת מפרעה ע"מ שלא ישליכו אותו ליאור אך כאלף שנים לאחר מכן מדוע להמשיך לשמור זאת בסוד? ב) וכי ומה בכך שמשה נולד אז? 120 שנה אחר כך הוא הרי נפטר ולכאורה המזל הטוב שהיה עם היוולדו נעקר בפטירתו!

תשובה:

שלום וברכה

 

אינני חושב שהוא לא ידע בגלל שהסתירו זאת, אלא פשוט לידתו היתה הרבה פחות דרמטית מפטירתו, בהיותו תינוק עוד לא היה יודע כמושיעם של ישראל ומנהיג האומה, ולכן תאריך הלידה היה פחות ידוע.

כיון שהקב"ה ממלא שנותיהם של צדיקים, בעצם עיקרו של התאריך היה לידתו, ומה שנפטר באותו היום הוא רק בגלל שנולד באותו היום והשנים של הצדיקים מלאות… ובכלל מה שעוררת בשאלה שהרי בסופו של דבר משה רבינו נפטר, לכאורה נראה לומר שלידתו של משה חשובה הרבה יורת כי עצם מציאותו של משה רבינו בכלל ישראל היא מזלם הטוב. ומה שנפטר כדרך כל האדם אין זה מגרע כלל. ומשה רבינו הוא מוציאם של ישראל ממצרים, גואל ישראל. וכן משה רבינו הוא מוסר התורה. ושני אלו הם קניינים נצחיים שנשארו לעם ישראל בכל דור ודור ובכל מצב וזה השמחה והמזל הטוב שיש בלידת משה [ואולי אפשר לומר שהמן אכן חשב שמה בכך שנולד ביום זה והרי הוא גם נפטר בו, אך לא הבין שקנייניו הרוחניים של משה נשארו בעם ישראל לנצח]

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל