לתרומות לחץ כאן

משכיר שהטעה את השוכר בגודל הדירה

שאלה:

בס"ד אונאה בשכירות דירה שכרתי דירת 5 חדרים בירושלים ב6300 ₪ לשנתיים המשכיר פירסם ביד 2 ששטח הדירה הינו 130 מ"ר ועל דעת כן הסכמתי למחיר. לאחר חצי שנה נודע לי כי שטח הדירה הינו רק 110 מ"ר דירות בשטח כזה מושכרות במחיר הרבה יותר נמוך(בכ700-1000 ₪ פחות) יש לציין כי בחוזה נאמר: "השוכר מצהיר כי ראה ובדק את הדירה ומצא אותה במצב טוב ותקין ומתאים לדרישותיו והשוכר מוותר על כל טענת אי התאמה או טענה בגין הדירה או בגין פגם או מום גלוי או נסתר למעט פגמים שהמשכיר לא יידע אותו בהם ולא נכתבו בחוזה" שאלתי היא : א. האם אני יכול לדרוש שהמשכיר יוריד את המחיר לפי ערכה האמתי? ב. האם זאת עילה להפרת החוזה ואוכל לצאת ממנה כבר אחרי שנה?

תשובה:

שלום וברכה,

1. שוכר ששכר דירה והטעו אותו בגודל הדירה, והשוכר רוצה להפחית במחיר, אם לא ברור שהמחיר יקר, ויש אחרים שגם שוכרים בכאלה מחירים, לא ניתן לתבוע ממנו להפחית מתשלום השכירות. אם ברור וידוע בשוק שהמחיר הוא גבוה מעל כולם, לא ניתן לחייב אותו להפחית במחיר, אבל המשכיר מצד עצמו צריך להפחית במחיר כדי שלא לעבור באיסור אונאה.

2. עצם ההטעיה בשטח הדירה במקרה הנ"ל לא מהווה סיבה לביטול המקח ולהפרת חוזה.

בהצלחה.

מקורות:

1. קי"ל אין אונאה לקרקעות – שו"ע חו"מ סימן רכז סעיף כט – ולכן אם המשכיר גובה מחיר יקר יותר מערך השוק לא ניתן לדרוש ממנו ביטול מקח או החזרת אונאה. אולם המשכיר עובר באיסור אונאה – ראה סמ"ע שם נא ופת"ש ס"ק כא –  ולכן הוא מצד עצמו יש לו להימנע מלעבור על האיסור ולהפחית במחיר. אבל אם לא ברור שהמחיר גבוה אין בזה איסור אונאה.  

2. בקשר להטעיה בגודל הדירה ראה מאמר יפה בספר משפט שלמה ח"ג סימן כה. 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ביררתי אצל שלושה מתווכים כולם אמרו שהמחיר הריאלי נמוך בכ1000 ש"ח ואף יותר !
    ושאלתי היא
    א. האם אני מחוייב להמשיך ולשלם את מלוא הסכום מכאן ולהבא עד תום השנתיים? (אני משלם בסוף כל חודש)?
    ב. אם לא שילמתי את מלוא הסכום על החודשים הקודמים (לא שילמתי עדיין את הארנונה ) האם עלי להשלים?
    בתודה מראש
    יום טוב

  2. בפשטות השוכר חייב לשלם את מלוא המחיר, כיון שאין דין אונאה בקרקעות, והשוכר קנה את הקרקע למשך שנה במחיר יקר, ועליו לשלם זאת. אלא שאם אכן המחיר לא מוצדק עובר המשכיר באיסור אונאה. ולכן יש ליידע את המוכר שלמרות שחייב לשלם מחיר מלא, אבל המשכיר עובר באיסור אונאה.

  3. בס"ד
    מדוע אתם משווים את המקרה שלי לדין אונאה המופיע בסימן רכז,כט ולא למופיע ב סימן רלב סעיף א
    במי שמוכר לחברו במידה שטעה בכל שהוא שחוזר לעולם ושם בסמ"ע סעיף א שהמקח בטל? לא הצלחתי למצוא עדיין את הספר משפט שלמה לגבי הטעיה בגודל הדירה -אודה לכם אם תאמרו לי על מה הוא מסתמך שם?(הרי זה בניגוד לסמ"ע הנ"ל)

  4. אם הטענה שהמחיר הוא גבוה, דינו כאונאה בקרקעות כמבואר בסימן רכז. אם הטענה על גודל הדירה שהטעה אותו בגודל, ע"ז דן הרב זערפני בספרו הנ"ל, והמקור לדיון מבואר בסימן ריח במוכר בית לחברו ויש טעות במידה של הבית. ובעיקר בסעיף טז גבי קרקע שיש בה ק"נ והמוכר סיפר לקונה שגודל הבית ר', והקונה ראה את הבית, שאין המקח בטל כיון שיכול לטעון התכוונתי לבית שנראה ר'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל