שאלה:
שלום כבוד הרב, האם מותר לשאת נשק בשבת? תודה רבה!
תשובה:
שלום רב
ככלל הנשק יש להחשיבו כמוקצה ואסור לטלטלו בשבת. ולכן למעשה הכל תלוי בנסיבות. ברור הדבר שמי שנמצא במקומות מועדים לפורענות, בישובי ספר, או ביהודה ושומרון בזמני מתח, יש מקום לפעמים שישא איתו את הנשק, יש צורך במקומות אלו בנוכחות מסיבית של נשק. בשאר אזורי הארץ, יש צורך בנוכחות של נשק בבתי הכנסת וכדומה, אבל אין צורך שכל מי שרק יש לו נשק ישא אותו עליו, ולכן יש להמנע.
מקורות:
למעשה במצב הנוכחי כלל לא ברור שהאקדח או הרובה הוא מוקצה, ראה שמירת שבת כהלכתה פרק כ הערה כח שסבר שהואיל ורוב תשמישו של אקדח הוא להרתעה [במקום שאין סכנה מוחשית] הוא כלי שמלאכתו להיתר, וכן במקום שיש סכנה מוחשית הוא נחשב כלי שמלאכתו להיתר כיון שהוא משמש להצלת חיים דבר המותר בשבת, למרות שיש לפקפק בזה ולכאורה הדבר תלוי בנדון הפוסקים לגבי סכין של מילה אם הוא נחשב כלי שמלאכתו להיתר כיון שהמילה ביום השמיני מותרת בשבת, לכן ודאי שיש להחשיבו כמוקצה אולם במציאות שלנו סברות אלו נותנות פתח מרווח יותר להתיר את טילטול הנשק שלדעתו יש בו צורך רב כיום.
כשאין כל צורך בטחוני הנשק נחשב מוקצה מחמת חסרון כיס.
יש לעיין כשהוא צריך לשאת הנשק לצורך בטחוני וכרגע זה לא ממש על גופו אלא לידו וזה מפריע לו במקום ולכן רוצה לטלטלו מחמת מקומו.
האם כיון שזהו מוקצה מחמת חסרון כיס יהיה אסור לטלטלו, או כיון שהוא כרגע במצב שימוש אינו כמוקצה מחמת חסרון כיס ויהיה מותר לטלטלו לצורך מקומו.
כאמור באופן כזה הוא לא מוקצה מחמת חסרון כיס.
השאר תגובה