לתרומות לחץ כאן

כיריים אינדוקציה בשבת וחג

שאלה:

לכבוד הרב שלום אבקש לברר על כיריים אינדוקציה לשימוש בחג ו/או בשבת כפלטה אבקש לציין כי במצב רגיל הנחת סיר על המשטח גורם למגע מגנטי בין המשטח לסיר שימוש בחג : האם ניתן לחבר שעון שבת שיגדיר זמן פעולה ובזמן זה האם ניתן להניח סיר לבישול ואף להחליף בין סירים כלומר שמתבצע בישול רק בזמן שהוגדר ע"י שעון השבת לפני החג. פלטת שבת : קביעת זמני פעולה ע"י שעון שבת הנחת סיר שיתחמם ברגע שהכיריים מתחילות פעולה, האם הדבר אפשרי בהתייחס לגזרת חז"ל "מחזי כמבשל" האם צריך כיסוי של המשטח עניין "גרוף וקטום" האם יש לכסות את כפתורים (כפתורי מגע). כל השאלות הנ"ל הן ללא התייחסות לעניין חלב ובשר שמא נשפך על המשטח לדוג' חלב רותח.

תשובה:

שלום וברכה

1. נתחיל מהעיקרון של כיריים חשמליות: ברוב הכיריים המודרניים היום יש הפעלה חשמלית של הניצוץ מטעמי בטיחות, בכיריים כאלו אסור להשתמש בחג, ויש להשאיר אש דלוקה מערב החג או לבשל הכל לפני החג. ראה כאן שהארכנו בביאור השיטות השונות בענין זה וכדאי להחמיר. גם באינדוקציה מעבר לאיסור הבישול מה שמייתר את השאלה לגבי שבת, יש בעיה של סגירת מעגלים חשמליים מה שאוסר זאת בחג, כפי שאסור להדליק אור או טלפון או כל מכשיר אחר..

2. לא הבנתי שאלה זו, היא כנראה היתה רק להצד שאין בעיה בעצם השימוש בכיריים בחג, אבל לפי הנ"ל יש בעיה.

3. יש בעיה בעצם הנחת סיר בשבת שיתחמם, משום איסור חזרה או נתינה בתחילה, וזה נכון גם בפלטה רגילה לא רק בפלטה כזו.

4. אם יש כפתורים חובה לכסות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום וברכה לכבוד הרב שליט"א

    יש לי כיריים אינדוקציה ורציתי לבדוק מה דעת תורה בענין שימוש בשבת, חיפוש גוגל הביא אותי לדף הזה.

    מכל פיסקה בתשובה ניכר שהרב המשיב לא יודע אינדוקציה מהי.

    אז אנסה לתאר בתור משתמש, (בלי ידע מדעי מה מתחולל מתחת לשולחן).

    אינדיקציה זה משטח זכוכית חשמלי עם חיישנים, שכאשר הוא מרגיש מגע של סיר נוצרים מעגלים שמחממים את הסיר, ( יצויין שלא כל סיר מתאים לאינדוקציה).

    זה עובד כך, מכוונים באמצעות הלחצנים את עוצמת החום הרצוי, ואת הזמן הרצוי להפעלה ( אופציונלי ), ואז זה יעבוד רק כאשר הסיר מונח, ברגע שמרימים את הסיר נכבה המעגל, ורואים זאת מיידי על הצג, כשמחזירים המעגל מופעל שוב.

    כאשר מכוונים עוצמת חום מסויימת, אינו דומה כלל לגז שיש להבה קטנה וגדולה, ואין שום משמעות מה גודל הסיר המונח עליו,
    אלא דומה יותר לכיוון חום/קור של מזגן, ששיש לו חיישנים שמספקים את התוצאה הסופית. ולכן, לגודל הסיר, וכנראה גם לכמות התכולה, יש השפעה ישירה על היקף הפעילות החשמלית.

    (למערכת יש מאוורר שפועל כל הזמן כדי לשמור עליו שלא ישרף, כשמורידים את הסיר, אחרי כמה דקות המאוורר נכבה.)

    לפי הבנתי, ( עכ"פ בכירים שלי) כיוון עוצמת החום לא נעשה באמצעות הגברת זרם, אלא הפעלה וכיבוי של המעגל לסירוגין כפי הצורך, (המערכת משמיעה זמזום מאד ברור כשהיא מופעלת, ושומעים בבירור איך שהיא פועלת לסירוגין, בהשפעה ישירה של כיוון עוצמת החום ).

    לאור כל האמור
    מסתבר שמעבר לשאלות של שהייה וחזרה
    יש כאן שאלות של דאורייתא של הפעלה וכיבוי של מכשיר חשמלי, גם בפעולות פשוטות כמו הזזת הסיר, ואפילו הוצאת כפית אוכל.

    ההשואה לשסתום בטיחות היא מאד חלקית, מכיון שבשסתום בטיחות, אם הדליקו את האש לפני החג, הכל בסדר.
    ואילו בנידון דידן, הרי השאלות הן בכל הנחה והגבהה של הסיר.
    ויתרה מכך, בכל פתיחה וסגירה של המכסה, וגם הוצאת כמות אוכל יכולה לגרום באופן מיידי לכיבוי של המעגל, בכדי לכוון לעוצמת החום המבוקשת.

    אשמח מאד לשמוע את דעת רבני המכון

    תודה רבה
    ושבת שלום

  2. דבריך נהירים וברורים, גם לי בביתי יש כיריים כאלו ואין ספק שאסור להשתמש בהן בשבת וחג, מהטעמים שהזכרת. יישר כח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל