לתרומות לחץ כאן

הבטיח לתת מתנה לחברו וחזר בו

שאלה:

שלום. ראובן דיבר עם שמעון בקשר להשתמשות באולם אירועים ושמעון הירשה לו להשתמש במקום הזה בחינם אך אחרי ששמעון שמע שהמרצה (שהוא גוי) גובה כסף עבור כניסה מאנשים שבאים להרצאות שלו, חזר בו וביקש מראובן סכום מסוים באומרו "רציתי לגמול לכם חסד ומתברר שאתם עושים פה כסף, אז למה שאני לא אעשה"? בסופו של דבר ראובן שילם את הסכום הנדרש כדי לא לבטל את האירוע ונכנס למצב כלכלי קשה. האם שמעון התנהג כהוגן בזה שלא עמד בדברו בזה שביקש כסף מראובן וגרם לו "הפסד ממוני"? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

 

אם שמעון אמר לראובן לתת לו את האולם בחינם, ולא היה קניין על כך, (עדיין לא השתמש ראובן באולם), אזי יש בזה איסור של מחוסרי אמנה [שקביעה והסכמה בדברים מחייבת ואסור לחזור בה וזה מפו' בגמ' בבא מציעא דף מט עמוד א], אסור לשמעון לחזור ולבקש תשלום. אבל אם עבר וביקש תשלום אינו חייב להחזיר את התשלום. ואם ראובן הוא המרצה הגוי, אין איסור מחוסרי אמנה בגוי, ומותר לחזור ולדרוש תשלום.

אם ראובן כבר החזיק באולם והנכנס להשתמש, הרי יש כאן חזקה בהסכמת שמעון, ולא יכול שמעון לדרוש כסף. ואם דרש כסף צריך להחזיר.

 

בהצלחה.

 

מקורות:

אם היה סיכום בדיבור אסור לשמעון להתחרט משום איסור מחוסרי אמנה. אבל אם לא עמד בדיבורו אין חיוב תשלומים. ואם סיכם עם גוי, אין מחוסרי אמנה עם גוי, כמבואר בגמרא.

אם היה קניין על שכירות האולם, זכה ראובן באולם ולא ניתן לדרוש ממנו תשלום, ואם דרש הרי צריך להשיב את התשלום, כיון שזכה ראובן בהשתמשות באולם בחינם.

 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל