לתרומות לחץ כאן

כתיבת שלום לפני התפילה / סלט שיש בו מעט פירות – לברך עליו בסעודה?

שאלה:

בקר טוב. השאלות: 1) האם כתיבת שלום באגרת(מכתב) או בהודעה בטלפון ובכל דרך אחרת לפני שאדם התפלל נחשבת כדיבור שאסור באמירת שלום לרעהו קודם שהוא התפלל? 2) אדם שהגיע ברכבו בשבת למפגש או ארוע משפחתי בשבת וסייע בהכנת סלטים ( הירקות כמובן של המשפחה המארחת שומרת שבת) ,האם יש בעיה או איסור לאכול מאותו סלט אע"פ שלכאורה אין כאן שום הנאה ממלאכת שבת? 3) סלט חסה עם חתיכות תאנים ורימונים המוגש עם שאר הסלטים בתוך הסעודה,האם יש לברך על התאנים או הרימונים בפני עצמם או שהם נפטרים כמו כל דבר שבא מחמת הסעודה? בברכה רבה

תשובה:

שלום וברכה

1. זו שאלה מענינת שלא מצאתי בה משהו ברור, בס' דבר משולם להרב משולמי סי' קנד נקט בפשיטות שאין כל בעיה כיון שאינו מקדים בכבודו של אדם, עדיין הכתב בינו לבין עצמו, אבל בשם רבי אביגדור נבנצל רב העיר העתיקה בירושלים ראיתי שהביאו שנקט בפשיטות שאסור [אלא שהקל כאשר כותבים בקיצור שלו' כמו שיש נוהגים כדי שלא להביא מילה זו לידי בזיון].

2. הנאה כל כך עקיפה אינה נחשבת הנאה ממעשה שבת, ואין כל בעיה לאכול מסלטים.

3. כיון שזה סלט הנאכל כחלק מסעודה והפירות הם רק תיבול, אין לברך עליו, אלא שכיון שיש בו תאנים אין לאכול אותו, מדובר בפרי מאוד נגוע בתולעים ובדיקתו קשה, וכדאי להמנע מלאוכלו באופן כללי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל