לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ביטול השתתפות בטיול תוך יצירת נזק לשותף

שאלה:

שלום כבוד הרב, שתי נשים, חברות טובות שנים ארוכות, הזמינו נופש בחו"ל. אחת הנשים חוששת מלהידבק בנגיף הקורונה (מדובר במדינה אירופאית, עם חולים מעטים ביותר, כך שהסיכוי להידבק אפסי!), ועל כן ביטלה את השתתפותה בטיול. האישה שביטלה הציעה לחברתה שתתפוס שותפה אחרת לחדר, שכן יש מספר אי זוגי של מטיילות, אך החברה סירבה, בטענה כי אינה מכירה את שאר הבנות, ועל כן היא בוחרת בחדר יחיד. דא עקא, חדר יחיד כרוך בתוספת תשלום של כ-1000 ש"ח לערך. השאלה היא אם האישה שביטלה חייבת לשלם את התוספת? (הרי החברה תטען שהאישה שביטלה פגעה בה, אך האישה שביטלה תטען שמצאה חלופה של משתתפת אחרת אך החברה מסרבת). במידה ואינה חייבת, האם ראוי שתשלם זאת מדין 'ועשית הישר והטוב'? האם יש כאן מי שפרע, מחוסרי אמנה וכד? אשמח גם למקורות בנושא. בתודה מראש!

תשובה:

שלום וברכה,

גם במקרים שאסור לחזור זה רק כלפי הארגון שעורכים את הטיול, ועליה להסתדר מול הארגון. אבל אין לה שום התחיבות מול החברה. וההתחייבות לצאת איתה לטיול זה לא התחיבות ממונית, ולכן מצד החברה יכולה לחזור מהטיול. בנוסף, היות והיא נותנת לה אפשרות של חברה חלופית, אין לה שום חיוב כספי.

בהצלחה.

מקורות:

במקרים שיש התחיבות אם מביא אחר תחתיו הרי זה פוטר אותו מתשלומים, וכמו שמצאנו בשו"ע חו"מ סימן שלה סעיף א גבי שכר פועל ויום שלם, ונגמרה המלאכה באמצע היום, יכול להביא לו עבודה אצל בעה"ב אחר. ועוד מצאנו בשוכר את הספינה לעבור את הנהר ובאמצע הדרך מכר בעל הספינה את הסחורה לאדם אחר, ונמצא שבעל הספינה משועבד לאיש אחר, אינו חייב לשלם לו על כל הדרך כיון שהביא אדם אחר חילופי, אמנם יש עליו תרעומת שגרם לו לסבול אדם אחר שלא הורגל אליו. וכל שכן במקרה הנ"ל שאין שום חיוב ממוני מול החברה, אם האחת חוזרת ומבטלת אינה חייבת לשלם. ואולי יש עליה תרעומת שמביאה לה אשה אחרת שלא הורגלה אליה. 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לך ואבוא אחריך רק כאשר הוציא הוצאות על פיו. אבל כאן הוציא עבור עצמו, ומאחר וחברו מבטל רוצה עכשיו להוציא עוד הוצאות בגלל הביטול, והתביעה לא על מה שהוציא בתחילה אלא מה שרוצה להוציא אחר הביטול, ובזה אין את החיוב של לך ואבוא אחריך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל