לתרומות לחץ כאן

ההבדל בשבת בין אוהל לכיסוי / הפיכת כלי בשבת

שאלה:

שאלות לגבי שבת: 1] האם יש בעיה כאשר המפה שמכסה את הלחמים לקידוש של שבת יוצרת אוהל-קטן ? -במקרה הזה יש שם יותר מ-1 טפח אוויר. בגלל שהלחמים הם לא-צמוד זה-לזה בתוך הכלי. והם גם לא ממלאים את הכלי לכל גובהו ורוחבו. =בהחלט יש שם לפחות 1 טפח-אוויר. -אז האם עדיין מותר לכסות כך את הלחמים ? או שזה לחלוטין אוהל-ארעי שאסור מדרבנן ? 2] יש לי: קופסאת-אחסון אוכל-גדולה -ולפעמים מאחסנים בתוכה רק מעט-אוכל. -המכסה שלה לא-מחובר אליה ישירות, =דהיינו הוא מתפרק כאשר פותחים את הקופסא. -האם יש בעיה של אוהל כאשר יש יותר מ-1 טפח אוויר בתוך הכלי – ופותחים וסוגרים את המכסה ? 3] קופסאת מזון שצורתה דומה לצורה של דף-נייר-עבה-מאוד. בתחילת השבת היא עמדה באופן שבו היא מגיעה לגובה הגבוה ביותר מהקרקע [כמו שמחזיקים דף-מדפסת נפוץ מול-הפנים]. –ובמצב הזה אין לה 1טפח צל על הקרקע. -האם במהלך השבת מותר לי להשכיב את הקופסא הזאת על הצד – כך שהיא מגיעה לגובה הנמוך ביותר שלה, -ונוצר צל של הרבה יותר מ-1 טפח על הקרקע [במקרה הזה הצל הוא על שולחן-אוכל שעליו מניחים אותה]. ? תודה

תשובה:

שלום וברכה

1. 2. נדון דומה דנו הפוסקים לגבי כיסוי קדרה גדולה כאשר יש בה חלל יותר משיעור אוהל, למעשה נפסק, שכיון שניכר שזהו כיסוי ולא אוהל – מותר [יש שהחמירו בזה כאשר הוא מזיז את הקדרה ממקום למקום וגם מכסה, שאז יותר נראה כאוהל, כביכול הוא גם מעמיד מחיצות וגם מכסה מלמעלה, אבל למעשה גם בזה הקלו להלכה]. גם כאן ניכר שזה כיסוי.

3. מותר להפוך כלי אף שהכוונה לאוהל, משום שכל המבנה כבר היה בנוי ורק הפכו ואין כאן פעולה חשובה.

מקורות:

1. 2. ראה משנה ברורה בסי' שטו ס"ק מח בשם פרי מגדים וחיי אדם, ולעומתם בחזון איש סי' נב ס"ק י, והביאור הנ"ל בשמירת שבת כהלכתה מהדו' ישנה פרק כד הערה עא.

3. ביאור הלכה שם סעי' ה, וחזון איש שם ס"ק ז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל