לתרומות לחץ כאן

מה עושים עם טעות שהתגלתה בחשבונית

שאלה:

1. עשיתי קניות באושר עד וקניתי תפוחים שמחירים 14.90 לקילו – מילאתי 3 שקיות של תפוחים. שיצאתי מהסופר ונכנסתי לרכב בדקתי את הקבלה וראיתי שהקופאית חייבה שקית תפוחים אחת לפי 9.90 , ואת 2 השקיות לפי 14.90 . כנראה שלאחר השקית הראשונה היא שמה לב שהיא טעתה , וחייבה את 2 השקיות הבאות לפי 14.90 – המחיר האמיתי. אין סיכוי שהקופאית לא שמה לב לטעות מיכוון שניכר שאלה התפוחים של ה14.90, מיכוון שהם נמכרים במארז. האם אני צריך ללכת לשם ולשלם איכשהו את ההפרש?

2. קניתי תפוחים מירקן, ושיצאתי ראיתי בקבלה שחייבו את התפוחים לפי מחיר של התפוחים שבחוץ, אבל המחיר היה יותר יקר כי לקחתי את התפוחים מבפנים. האם אני צריך להחזיר?

3. עשיתי קניות ברמי לוי וקניתי סלרי, ושיצאתי בדקתי את הקבלה ולא חייבו את הסלרי. אני צריך ללכת ולשלם? * אני חושב שאני לא צריך לשלם את כל הנ"ל , וגם לא לטרוח ללכת ושאול אם מוחלים. כיוון שבדין של השבת אבידה אני מחויב להחזיר אבל על כל הטרחה הם צריכים לשלם לי וזה לא משתלם להם. זו טענה נכונה?

תשובה:

שלום וברכה,

הלקוח חייב להודיע על הטעות שנעשה בחשבונית ולהשיב את הטעות. כל טעות שנעשית בחשבונית יש חיוב להשיב את הטעות. ניתן להתקשר לקופה ראשית ולשאול אותם מה לעשות, ויתכן והם ימחלו, ובזה אתה נפטר מתשלום.
הטענה שיש טורח לא פוטרת מתשלום, כמו שבכל מצוות השבת אבדה יש טורח למוצא לאתר את המאבד, ולא מצאנו פטור של טורח. ואדרבה בגמרא אנו רואים שהיו מהמוצא היה נשאר שבעה ימים באבן הטוען ומכריז על האבידה. וכן כתב בשו"ע הרב פטור של כבוד מצאנו פטור של טורח לא מצאנו.
הרבה הצלחה.

מקורות:

שולחן ערוך הרב חושן משפט הלכות מציאה ופקדון סעיף לז:

שהוא חייב מן הדין לטרוח בהם עד שיגיעו לרשות הבעלים כי בשלו הוא רשאי לוותר על ממונו מפני טורח גופו ולא בשל חבירו שהתורה לא חסה אלא על כבוד הבריות ולא על טורח הגוף אפילו טורח מרובה מאד על שוה פרוטה אחת. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל