לתרומות לחץ כאן

בירור יהדות – בירור על גיור האם צריך שני עדים?

שאלה:

שלום כבוד הרב אני בת 25 , אימי התגיירה במרוקו לפני שאני ואחי נולדנו , עלינו לארץ לפני 12 שנים ונישקנו את רצפת ארץ הקודש שלנו ובכינו מרוב התרגשות .. אבא שלי נפטר בארץ ז"ל ראיתי שיעור תורה שבו נאמר שיש גיורים שנעשו מחוץ לארץ ולא מקובלים בארץ אז יום למחורת לקחתי יחד עם אחי את מה שיש לאימי לבדיקה אצל רב העיר הרב בדק יחד עם רב של בירור יהדות מירושלים ונאמר שאין את הטופס גיור של אימי אלא רק כתובה שרשום היא נתגיירה וחייבים את הטופס דודים שלי נסעו לארכיון במרוקו לבקש את הטופס גיור ואיננו מוצאים אותו ..הארכיון הועבר פעמיים ונאמר לנו שיכול להיות שמסמכים הלכו לאיבוד .. הרב שגייר אותה וחיתן את הוריי נפטר אך יש תמונות ובתמונות רואים את הרב הראשי של הקהילה היהודית במרוקו שנמצא והוא מוכן להעיד .. בינתיים אני ואחי מאוד לחוצים הרי המסמך הקובע את יהדותינו וההכי חשוב לא נמצא בידינו אני רוצה לציין שאנחנו שומרי שבת , חגים כל חיינו , מתפפלים , הולכים לבית כנסת , מתלבשים צנוע , אחי עם ציצית וכיפה סרוגה , אנחנו הולכים לשיעורי תורה .. נקבע לנו דיון לבירור יהדות ב 15.3 אנחנו מאמינים שאנחנו יהודיים כי גדלנו ככה ואנחנו לא רוצים להיות משהו אחר .. אני הכרתי בחור מקסים , שומר שבת , לומד תורה והוא מאוד מוצא חן בעיניי והתחלנו לדבר על חתונה אך בגלל הבירור אני לא יודעת אם מותר לי שנהיה ביחד כי אני לא יודעת אם אני יהודיה ואותו דבר עם אחי ושנינו בדילמה … כבוד הרב האם מותר לנו להתפלל , לשמור שבת כמו תמיד , ללכת לשיעורי תורה , ללמוד הלכות , האם נצטרך לעבור גיור רגיל או לחומרא ???האם ידוע לכם כמה זמן זה נערך ? האם מותר לי להמשיך להכיר את הבחור ואחי את הבחורה , אנחנו לא יודעים מה לעשות .. תודה מראש

תשובה:

שלום רב,

ראשית לגבי שאלתך האם מותר לכם ללמוד לשמור שבת להתפלל וכד': ברור שמותר ואף חובה הרי אתם יודעים בבירור שאתם יהודים כשרים לכל דבר, וכיהודים אנו מחוייבים בכל תרי"ג מצוות כמובן. כלומר, אפילו אם אין לכם ראיה לכך שאתם יהודים, העובדה שאתם בטוחים בכך מחייבת אותכם לכל אלה. 

לעצם שאלת הוכחת היהדות במקרה שלכם: את יכולה להירגע ולהרגיע את אחיך. אני בטוח שבית הדין יעשה הכל כדי לברר את העובדות, ויש להם דרכים לעשות זאת. רק במקרה שהמידע לא יהיה ברור, או שתוקף הגיור יטריד אותם מעט הם יציעו לכם גיור מספק. בדרך כלל במקרים כאלה, כאשר מדובר באנשים שיש עדויות עליהם שהם שומרי שבת וכו', הגיור מספק לא לוקח הרבה זמן. 

אוכל לציין כאן נקודה אחת בנוגע לבירור בהתאם למה שאת כותבת כאן: לפי מה שאת אומרת, המסמך על הגיור כנראה לא נמצא (לפחות בשלב זה), אבל יש לכם עד אחד כשר כמובן (רב הקהילה) שמוכן להעיד על הגיור שהוא יודע שנערך לאמא שלכם. יש בהחלט מקום להאמין במקרה זה לעד אחד למרות שאת לא מציינת כאן שיש עוד עדים שיכולים להעיד, ראה במקורות שיש נידון כזה בפוסקים. ובכל מקרה זוהי החלטת בית הדין הדין ובהתאם לשאר הנסיבות שיראו לנכון במקרה זה. (אם כי יתכן שעד מועד הדיון תמצאו עדים נוספים שהתגוררו בקהילה באותה תקופה ויוכלו להעיד על כך).

מקורות:

ראה בשו"ת נודע ביהודה (מהדו"ק אבה"ע סי' נה) שכתב בפשיטות שעדות על גיור הרי הוא כדבר שבערוה ומצריך שני עדים. כלומר, לדעתו עד אחד המעיד על גיור שנערך כהלכה אינו מספיק. והטעם משום שזה מועיל לצורך נישואין, ונישואין נחשבים ל"דבר שבערוה" המצריך תמיד שני עדים. בשו"ת אגרות משה (יו"ד ח"ב סי' קכז ענף ה') תמה עליו הרי עצם ההחלטה האם האיש יהודי או לא, היא החלטה הכוללת הרבה דברים ולא רק נישואין ולכן, אין צורך בשני עדים. ומסייג את דבריו שנערכו קידושין ואנו דנים על תוקף הקידושין בגלל עובדת הגיור, זה כן ייחשב לדבר שבערוה המצריך שני עדים. ראה עוד בספר עין הדעת (הגרמ"מ פרבשטיין, עמודים שעח- שפ). וראה עוד בש"ך יו"ד סי' רסח סק"י שעולה מדבריו שבמקרה שניתן היה לומר "ישראל אני" נאמן גם לומר שהתגייר כהלכה ואין צורך בשני עדים. ובמקרה שלכם, זה מאד תלוי בסיטואציה, ואני מניח שהדיינים ייתנו את דעתם על כך.

בהצלחה 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל