לתרומות לחץ כאן

פיטורין ופיצויים באמצע תקופת עבודה

שאלה:

שלום וברכה! בעניין של פיטורין מתפקיד תורני יש לי כמה שאלות שעדיין לא ברורות לי: *האם כשיש היתר על פי ההלכה לפטר באמצע השנה האם צריך לשלם למפוטר עד סוף השנה וגם לשלם פיטורין של תשלום חודש על כל שנה כולל כל התנאים בחוק? *והאם כשהמפוטר החזיק מדין חזקה בתפקיד במשך שמונה שנים וכשלא היה חוזה האם זה עילה להישאר בתפקיד למרות שיש עילה לפטרו על פי ההלכה ? * האם כשלא נכתב מכתב פיטורין ולא נעשה שימוע עם הזדמנות לתקן מה הדין באופן זה, כשהשימוע היה בעל פה והפיטורין בעל פה ?

תשובה:

שלום וברכה,

כשיש היתר לפי הלכה לפטר באמצע שנה, אין חיוב לשלם עד סוף השנה, אלא חייב לשלם פיצויי פיטורין עבור התקופה שלימד. אבל אם אין היתר לפטר חייב לשלם לו משכורות עד סוף השנה, כדין שוכר פועל ליום שלם וביטלו באמצע היום שחייב לשלם לו עד סוף היום. (שו"ע ריש סימן שלג).

בחזקת שררה אם זכה בשררה אסור להוציאו מהשררה (באופנים שיש חזקת שררה). אבל המוסד לא חייב לשלם תשלום עבור השררה, ולכן אם הישיבה החליטה לפטר, אינה חייבת לשלם לו על המשך העבודה.

פיטורין ללא שימוע וללא מכתב התפטרות, למרות שלפי החוק הפיטורין בטלים, בבתי דין מתייחסים לזה כפיטורין, והעובד לא יכול להמשיך בעבודתו. אמנם במוזכר בשאלה שלא התרו בו ולא נתנו לו לתקן. למרות שלפי הלכה יהיה תוקף לפיטורין, אבל אם זה באמצע שנה, אזי נדון את זה כפיטורין שלא לפי הלכה כיון שלא התרו בו, ויצטרכו לשלם לו עד סוף השנה, גם אם סיבת הפיטורין תהיה מוצדקת, כיון שהיה ניתן להתרות ולסלק את סיבת הפיטורין.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל