לתרומות לחץ כאן

איך קובעים מחירים במכירת סת"ם שלא יהיה איסור אונאה

שאלה:

שלום וברכה. אני מתעסק בעניני סת"ם.חדשים וגם משומשים. כיצד אוכל לדעת כמה לתמחר וכמה רווח מותר לי לעשות? .כי עניני סת"ם זה לא מוצרי מדף עם מחיר קבוע במיוחד במשומשים. וכן אם מצאתי מוצר שהוא זול בהרבה מהשוק אני יכול למכור בכל מחיר שהקונה מעוניין? תודה רבה ויישר כח

תשובה:

שלום וברכה,

במכירת סת"ם שאין מחיר שוק והמחיר נקבע לפי מומחיות וצדקות הסופר, מותר למכור כפי המחיר שרוצים. והמחיר יקבע לפי הביקוש של הלקוחות. אמנם צריך שיקבע מחיר לכל סופר, ואסור לו לנצל את הלקוחות ולשנות מחירים בין לקוח ללקוח.

במוצרים ישנים שהרווח הוא גדול, אם זה לא מגביה את המחיר יותר מ17% ממחיר השוק, אין איסור, למרות שהרווח הרבה מאוד.

בהצלחה. 

מקורות:

יש שתי דינים בהלכות אונאה, יש דין שבדברים שיש בהם משום חייב נפש כגון מים ולחם, אסור להגביה את המחיר בשישית יותר ממה שקנה. דהיינו אסור להרויח בהם יותר משתות. ויש בזה כמה פרטי דינים בשלחן ערוך חו"מ סימן רלא סעיף כ.

בדברים שאינם חיי נפש, כמו שאר המצרכים והמוצרים, מותר להרוויח כמה שרוצים, אמנם אסור להגביה את המחיר יותר משישית ממחיר השוק. ולכן אם יש מחיר שוק, אסור למכור יותר מ17%. כמבואר בשו"ע סימן רכז. ואם המחיר נע ונד – יש מוכרים בזול ויש ביוקר, מותר למכור במחיר היקר, ואינו חייב למכור במחיר הזול, אבל שלא יהיה יותר מ17% מעל המחיר היקר בשוק. ראה ערוך השלחן סימן רכז סעיף ז. 

במכירת דברי מצווה כגון אתרוגים וסת"ם, שאין שוק, וכל אחד קובע מחיר לפי הציבור הקונים שיש לו, ולפי הביקוש שיש לסופר, אין איסור אונאה בעסקאות אלו. אבל מוטל על האדם להיות הוגן ולא להפקיע מחירים.

כמו כן מוצר זול שהמחיר שלו יקר בשוק, מותר לך למכור במחיר יקר, למרות שהרווח שלך הוא גדול, והאיסור להרוויח נאמר רק בדברים שיש בהם חיי נפש. כנ"ל.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. האם הלכה שגם בסתם ואתרוגים אין דיני אונאה? בשולחן ערוך חושן סימן רכז סעיף טו כתב בכל המטלטלים שייך אונאה, אפילו בספרים ואפילו באבנים טובות ומרגליות

  2. אם היה מחיר שוק היה שייך איסור אונאה גם באתרוגים, אבל כיון שאין מחיר שוק ובפרט באתרוגים אין איסור אונאה וכפי שכתב הערוך השלחן שהבאנו לעיל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל