לתרומות לחץ כאן

האם הסירים בזמנינו בולעים ופולטים טעם?

שאלה:

הבנתי שבישול על משטח מזכוכית בעייתי למקרה שהמשטח נטרף מבשר וחלב אזי הכלי נאסר אני לא מבין איך זה אפשרי? אין שום סיכוי שסיר של היום יבלע עד שזה יתייחס למשטח הפנימי של הסיר. האם מישהו בדק את זה. הרי אין לנו את אותם קדירות של פעם… תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

השאלה שלך נכונה וידועה, המתכת היום יותר צפופה מבעבר באופן משמעותי, ואף בלי הדוגמא שלך יש לשאול, שכאשר אנחנו מבשלים תפוחי אדמה בסיר בשרי בן יומו אין שום טעם בשר אז למה בעצם אסור לאכול עם חלב וכדומה, אלא שהכלל שבידינו הוא פשוט, בכל דבר שמפורש בשו"ע לאיסור, אנחנו לא עושים חילוקים מדעתנו ועל סברתנו. אם נאמר שמתכת בולעת ומעבירה טעם, אז אנחנו לא משנים את ההלכה גם אם יש הגיון שאכן המציאות היום שונה מבעבר. זו הנחת יסוד שמונעת מאיתנו את כל המכשולים. כי בסופו של דבר אנחנו לא יכולים לחדש מדעתנו דברים שמשנים סדרי בראשית. זו הנחת היסוד שהתקבלה על כל גדולי הפסיקה ללא יוצא מן הכלל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לגבוד בהרב שלום רב,

    אני מודה על התשובה המושקעת, אך שאלה כבוד הרב, הרי יש אין סוף הלכות שהפסיקה אומרת שזה היה בזמנו (גם לאחר השו"ע) והמציאות היום השתנה ובהתאם היה שינוי בהלכה, כגון הגדרת היין ע"פ שיעור המים (פרי מגדים, וכו'), שינוי טבעיים ועוד אין ספור דוגמאות שכרגע אינני זוכר, כי הרי בסופו של דבר זה לא הגדרה מדאורייתא או סייג של חכמים שאנו משנים מדעתנו ח"ו, אלא שינוי במציאות החומר. והרי מצינו שחכמים בדקו את נושא הבליעה של זכוכית (כגון הרדב"ז).

  2. הדוגמא שציינת היא לחומרא ולא לקולא… מה שאתה מציע כעת זה לקחת עשרות סימנים בשו"ע ולומר שאינם רלוונטים, זה אין בזמנינו כח לקבוע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל