לתרומות לחץ כאן

דו"ד בקבוצת רכישה

שאלה:

קבוצת רכישה עשו גורל שבו נקבע סדר בחירת הדירות. אחד החברים בחר דירה לפי תוכניות הדירות שהוצגו בשלב התכנון. בשעת הבניה בפועל נערכו שינויים במספר דירות ללא שיידעו את חברי הקבוצה. כעת אחד החברים מערער על הדירה שקיבל בטענה שלא זו הדירה שבחר, ואם היה יודע שיבוצעו שינויים לא היה בוחר בדירה זו. א. האם טענתו קבילה ב. מי הוא בעל דינו בתביעת ההפסד הממוני שנוצר כאן?

תשובה:

שלום וברכה,

גורל של קבוצת רכישה ושתפקידו לתת זכות לכל דייר שיצא תחילה בגורל שיהיה זכאי לבחור דירה קודם,  אם היה גורל וראובן שיצא תחילה אמר שמעוניין בדירה פלונית, ולא עשו קניין על הדירה, אין הגורל קניין ויכול ראובן להתחרט ולדרוש דירה אחרת. אבל אם אחרי שבחר ראובן דירה מסוימת ערכו חוזה לראובן שיקבל את הדירה שבחר, לא ניתן לחזור ולבטל את הבחירה שבחר. ואם יש לו טענה על השנויים שערכו בדירה עליו להתדיין עם הקבלן בלבד. 

בהצלחה.

מקורות:

נחקלו הראשונים האם גורל נחשב קניין. דעת הרמב"ם שיש בגורל משום קניין ולא יכול לחזור בו אחרי הגורל. וכ"פ המחבר בשו"ע חו"מ סימן קעג סעיף ב. אולם דעת הרא"ש שאין הגורל קניין, ויכול לחזור בו. ובהגהות רע"א והובא גם בפת"ש ציינו לדברי השבות יעקב ח"ג סימן קסב שכתב שהרמב"ם שסובר שיש בגורל משום קניין דוקא בגורל כעין הגורל שהיה בחלוקת הארץ שקבעו שראובן יקבל שטח פלוני, אבל גורל שלא מברר את החלק, אלא נותן כות קדימה לראובן לבחור, ובחר ראובן חלר מסוים, לכו"ע אין בגורל משום קניין. ולכן גורל שנערך בקבוצת רכישה והראשון שיצא בחר דירה מסוימת, עדיין אין כאן קניין ויכול להתחרט. אמנם במקרה הנ"ל מסתמא שאחרי שבחר דירה ערכו לו חוזה ורשמו על שמו את הדירה שבחר, ובזה נחשב לקניין גמור, ושוב לא יוכל לחזור בו מבחירת הדירה. ואם יש לו טענות ששינו לו מההסכם המכירה עליו להגיש תלונה לקבלן בלבד.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל