לתרומות לחץ כאן

תיקון חטאי העבר – המשך

שאלה:

אני מודה לך כבוד הרב על התשובה ששלחת לי יש לי שאלה נוספת בהקשר לתשובתך. ישנם רבנים מוכרים שאומרים שלמעט החרטה יש לעשות תיקון ספציפי על אותה עבירה למשל עוון זרע לבטלה לא ניתן לבצע צומות מרובות כיום כמו חכמים קדושים טרם זמננו שגופם היה חזק ולא כמו היום חלש ולכן המקביל לצומות הם לשלם לפי ההלכה לפי הזוהר וכו' סכום מסויים שמקביל למספר הצומות ועל כן צריך על כל עוון שאדם ביצעה וככה יעשה תיקון יחד עם החרטה וההתחזקות…..ככה הבנתי ושמעתי משיעורים מסויימים באינטרנט…(אני נוהג לשמוע שיעורים המון דרך הנייד) האם זה חלק אינטגרלי מתיקון שעלי לעשות ולשלם עכשיו סוכני כסף גדולים מאוד ? ומה קורה לאדם שאין לו את הכסף לשלם עבור מה שעשה ובאמת מחפש דרך לתקן ולהתקבל בשמיים כך שידע אדם שלא יוזכרו לו חטאיו כלל וידע שהוא נקי

תשובה:

בכלל בכלל לא נכון! דיברתי לאחרונה על ענין זה עם אחד מגדולי המקובלים, והוא הסביר לי, שכל נושא התיקונים שנאמרו במקובלים צומות ופדיונות וכו', זה לא נוגע כהוא זה לענין התשובה. ענין התשובה הוא חרטה וקבלה לעתיד ווידוי וזהו. אלא שאדם שכבר מופלג מאוד בחסידות ונעשה תלמידי חכם ורוצה לתקן את עוונותיו גם על פי רעיונות שנוגעים לחכמת הקבלה, בפגימה שנעשית בשורש, נאמרו לו כל מיני דרכים, אבל זה הכל דברים דקים שנאמרו לצדיקים וגדולים ולא לאנשים פשוטים כמונו. מה שמוטל עלינו הוא עצם מצות התשובה כפי שהוא מופיעה ברמב"ם ותו לא. מה גם, שיש אנשים שמנצלים את התחושה הקשה הזו, ולוקחים מאנשים סכומים ומשלשלים לכיסם, ולא תמיד אותו אדם יודע אם הוא נמצא במקום הנכון ועם האנשים הנכונים, תמיד יש לדבוק רק בתלמידי חכמים הבקיאים בגמרא והלכה ולא באבות ומוכרי תיקונים..

ברכה והצלחה ושבת שלום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לענ"ד צריך עוד עיון, זכור לי שגם שמעתי מת"ח גדולים, שענין התיקונים האלה קריטי לכל יהודי , כמובן שגם בשיעורים ששמעתי הודגש שהעיקר זה סדר התשובה הרגילה, וכן שיש כאלה שמסיבות שונות ההדכה שימנעו מתעניות (כמו כאלה חוזרים בתשובה טריים שלפעמים קופצים מהר מידי ומתרסקים , כמו כאלה שלא טוב להם בריאותית, ביטול תורה משמעותי וכו….) אולי אפשר לדמות זאת לעברות חמורות שנאמר עליהם שצריך תשובה וייסורים כדי להשלים את הכפרה, כלומר שאולי מטרת התעניות כנגד הייסורים שצריך לעבור להשלמת הכפרה.

  2. ראשית, ציינתי שכך אמר לי אחד מחכמי המקובלים המובהקים, היום יש נטייה לעסוק בתיקונים בעיקר כאלו שכרוכים בממון, ודוקא לי יש רתיעה מזה… ומקובלנו מרבותינו שהיום אין לעשות תעניות וסיגופים רק ללמוד תורה בשמחה ולהיות דבוקים בה' יתברך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל