לתרומות לחץ כאן

הציבור החרדי מתחלן ומתערב בכלל הציבור הישראלי?

שאלה:

אני מסורתית -שומרת שבת ויש לי זיקה ליהדות. אני לא דתיה. אני מרגישה צורך עמוק לומר שהתהליך המכונה ישראליזציה הוא מילה נעימה לחילון מחשבתי. אין עניין להחזיר בשאלה באופן מכוון,אבל ידוע שמתוך שלא לשמה בא לשמה ככה זה לכיוון חיובי, ולצערי גם לכיוון השלילי. זה רק ניראה שיש לכם תשובה חרדית לקולנוע,תשובה חרדית לאופנה,לתאטרון,לסטנדאפ ולמוסיקה. אין גירסה יהודית לליצנות,פריצות וקלות דעת. לא מזמן ראיתי דוגמניות חרדיות- שזה מגוכך. זו עוד הוכחה שהחשיבה החרדית עוברת חילון- נראה למישהו שניתן לדגמן ביגוד צנוע? הרי היהדות אומרת כל כבודה בת מלך פנימה. לא שייך שאשה עולה על במה ומחפיצה את עצמה -כאילו שהיא כולה רק החיצוניות גוף ובגד בלי נשמה. יש כאן גם עניין של גאווה על נשים אחרות,איזו שהיא יצירת חשיבות עצמית שלילית. המידות נפגמות. אתם מפספסים את בין השורות. היהדות מלמדת אותנו לקרא בין השורות . מי שיודע לקרא בין השורות יודע שלימודים צבא וכ"ו זה חשוב. אבל בתוך כל זה אין שום עניין ליצור אורחות חיים זרים ליהדות במסווה של ישראליזציה במסווה של מודרניות. נוצר מצב שבו החרדי מחקה את אורח החיים החילוני בצורה שהיא כיביכול כשרה. מה שניפגם זה האישיות היהודית האישיות האורטודוקסית, זו שצומחת מתוך בית המדרש צריכה להישמר. אבל היא לא תישמר כי התערבבות עם הציבור הכללי,התערבבות רעיונית, מתוך מטרה למצוא חן בעייניו,בין היתר, מביאה בהכרח לראיה והבנה שתואמת את האווירה הכללית. החוט מחשבה אותו מנסים לתפוס אותו מנסים לפתח בלימודי גמרא לימודי תורה מתפספס. יהדות- היא אישיות. לימודי גמרא ומוסר יוצרים אישיות יהודית. ככל שקשר הרעיוני בינכם לבין החילונות שהיום מתבטאת בתרבות הפנאי יתחזק,יהיה קשה מאוד לשמור על נקיות הלב והראש. ומתוך כך מובטח לציבור החרדי שהוא יהיה המסורתי החדש על כל גוניו ! לבוש חרדי, שמירת שבת, שלוש תפילות ביום ,אבל התרבות פנאי היא חילונית. ובוא נודה על האמת- התרבות החילונית זו שאני וכל הציבור הכללי בישראל חיים אותה היא תרבות ששואבת מהגויים. אל תתבלבו ממילים יפות כמו גשר לחברה הישראלית. ואהבת לרעך כמוך זה לא להתערבב עם הטעויות של אחיך. הציבור החרדי בעייני נבדל לא בכמות המצוות שהוא שומר ,אלא בקומת האישיות שהיא פועל יוצא מלימודי קודש והתרחקות רעיונית מתרבות פנאי חילונית. הציבור החרדי שאותו אני אוהבת והוא יקר לי מתחלן וזה כואב. זה בעיקר בתרבות הפנאי,השפה והגישה החפיפניקית. תילמדו תתגיסו לצבא תעבדו, אבל צריך להבין שאדם משתנה בהתאם לסביבה שלו. יתכן שאחרי התואר באוניברסיטת תל אביב או אפילו באוניברסיטה או מכון לימודי חרדי הסטודנט עדין ישמור שבת ועדין יניח תפילין, אבל האישיות והמחשבה ניפגמת וחבל. מכיוון שהלב מתקרר ללימוד התורה יש סיכוי סביר שהתורה תילמד עוד דור או שניים כאילו הייתה חלילה -עוד לימוד מדעי. שוב- אני חושבת שעבודה צבא ולימודים זה חשוב ולא שייך לוותר על זה, אבל אין קשר בין זה לבין העירבבוב החברתי רעיוני שהציבור החרדי מתערבב בו. צבא צריך להעשות לא מתוך חשיבה של תרומה לחברה ומה זה יתן לי במשכורת.אלא מתוך שמירה על ארץ ישראל מתוך כך שיש חיוב לקחת חלק בלחמת מצווה. ולא מתוך רצון להיות בחבר'ה. אנחנו מצוווים לאהוב את החבר'ה!!! אבל לא להתערבב לשקוע בחוסר הבנתם הרוחנית. מקווה מאוד שהדברים יכנסו לראש וללב.

תשובה:

שלום וברכה

קראתי בתשומת לב את דברייך והם נכונים לגמרי. קצת נראה שאת פשוט מתפרצת לדלת פתוחה… אין חילון בציבור החרדי ולא התערבבות בתרבות הישראלית, יש שוליים בקצה המחנה כמו בכל ציבור, אבל הגרעין עצמו הרחב והיפה, עובד את ה' מתוך שמחה ואהבה פנימית, היכלי הישיבות מלאים באלפי בחורים רציניים השקועים בלימוד תורה מוסר יראת שמים ומידות טובות, בסמינרים מתחנכות אלפי בנות ישראל צנועות וחסודות שאינן מכירות בכלל את המציאות ההזויה שתיארת ולא שמעו עליה… בתים יהודיים אמיתיים קמים וצומחים על אדמת הקודש ומגדלים ילדי חמד חמודים יהודים אמיתיים מלאים וגדושים כל טוב, ב"ה לא אלמן ישראל.

אני נוטה להאמין שההגדרה שכתבת בתחילה "אני מסורתית שאינה דתית וכו'" זה רק בשביל החוויה של הכתיבה ולא אמיתי, כי אם התודעה שלך כל כך עמוקה, ואת מבינה מה עיקר בחיים ומה טפל, בשביל מה באנו וכיצד נראה יהודי אמיתי, אז מדוע את לא עושה עם עצמך משהו?! וכי לך לא מגיע להיות יהודיה טובה? וכי את צריכה לפספס את תכלית החיים ולהיות מחוברת לחיי הזוהמה המערבית בישראלית הגואה? מדוע? את גם בת לאבינו שבשמים, נכון זה מאמץ, אבל זה תכלית החיים! אני מקווה שאת החלק הזה לא ממש כתבת בצורה מדוייקת..

יום נעים ומבורך.

מקורות:

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. על העיתון שבת אצלי בבית אני רואה חרדים . הדיבור הוא בעיקר על מודרניות למשל-
    נשים חרדיות שרוצות ליצור חינוך חרדי ממלכתי ,נשים אלה מופיעות על גבי עיתון הן נקראות אקטביסטיות. או גברים שמדברים על השינוי שהציבור החרדי עובר.

    זמרים חרדים שמופיעים בתקשורת – שאומרים אני מאמין בקהל ובאלוקים אינם חרדים. כי האמונה בהשם קודמת. זמרים כאלה סוחפים את הנוער וגם את המבוגרים.

    כתוב- לך דומיה תהילה .
    אין צורך לשיר על הניסיונות הרוחניים והגשמיים. זה כל כך לא צנוע כל כך לא יהודי.
    דוד המלך לא עשה ימים כלילות כדי למלא אולם בקסריה ולעשות "קידוש שם שמים"
    זה הבל! לשיר על ניסיון רוחני מקבע את הכשלונות-כי זה יוצר האדרה בשירה ובתרבות.

    אני שמחה מאוד לדעת שזה מוגדר שוליים.
    לא ידעתי שזה שוליים- בסביבה שלי גרים חרדים .בקניון בעיר שלי אני רואה לא מעט חרדים. לא הבנתי מה לשמירת צניעות ולהסתובבות במקומות שעד לפני 10 שנים לא היו שם גברים חרדים. וכי התורה השתנתה?

    משמח אותי לדעת שזה שוליים.
    מה עושים כדי שהשולים לא יתרחבו?
    *********
    אתה צודק- אני מסורתית שאינה מסורתית.
    יש מקום לצמוח, גדלתי בסביבה שבה הכל מעורבב.. לאט לאט השמירת שבת התחזקה (גם אצל המשפחה שלי.)
    אבל יש דברים שלא יושבים לי בלב או בראש לצערי.
    זה נראה לי לא אמיתי להציג עצמי כדתיה רק כי אני שומרת שבת ואוכלת כשר.
    הרי אני חיה חיים מגיל קטן חיים שאינם לאור ההלכה .

    לבנתיים כשיש לי שאלות הלכתיות אני שולחת לקו ההלכה או שואלת כאן.

    בשורות טובות.

  2. אם את מזכירה את נושא העיתונות למשל, אזי ברוב ככל הציבור החרדי אם יש עיתונים הרי שמדובר ביתד נאמן והמודיע, שהם באמת משקפים את כלל הציבור החרדי, ליטאי וחסידי, שם לא תמצאי דברים כאלו. בודאי גבר חרדי בן תורה אינו מסתובב בקניונים, אינני אומר שלא קורה לעיתים רחוקות שהוא נזקק לדבר מסוים שניתן למצוא רק שם והולך נקודתית לאותו רופא שיניים וכדומה, אבל אברך בן תורה לא נמצא במקומות כאלו סתם. ערבי שירה לשם מוזיקה אסורים על בני הישיבות, כך שכל בן ישיבה שימצא במקום כזה אינו בסטנדרט הישיבתי בכלל, וכל בן ישיבה סטנדרטי יתבייש ללכת למקומות כאלו. סיום הש"ס עשו בצורה כזו מכובדת עם גדולי הדור שבאו ודיברו וגם היתה מוזיקה מכובדת. היהדות לא מתנזרת מעניני העולם הזה, יש חוזיקה נכונה במקום והזמן המתאים, השבתות יפות ושמחות גם עם מאכלים טובים וכו', אבל הכל באוירה יותר מרוממת ושמחה עם פנימיות.
    אבל שוב אני אומר, יש שוליים ולא רק שוליים אלא באופן כללי לא כולם צדיקים לגמרי תמיד, וכי לאנשים חרדיים אין יצר הרע? אין להם מלחמה עם העולם הזה? בודאי שיש וכל אחד ברמה שלו ובמקום שלו מתמודד עם מה שאצלו נסיון, וכמו שאת מרגישה שההתמודדות על הדברים הכי בסיסיים ביהדות לא קלה לך ואת הולכת צעד אחרי צעד, יש עוד אנשים שמתמודדים במקום שלהם עם דברים כאלו ואחרים…

  3. נכון. אני לא עומדת מהצד ושופטת,חס ושלום. קשיים קיימים ותמיד יהיו .
    התורה היא תורת חיים ולא משהו נפרד.
    מוסיקה שירה אוכל ומשפחה זה חשוב.
    פשוט מה שאתה מכנה שולים בציבור שלי מכנים חרדים נורמאלים כי יש להם פייסבוק ואינסטגרם ,והם מסתובבים בכיף בקניון. וכל זה מתעטף בעטיפה ליבראלית,ישראלית .
    אז מתוך מה שהבנתי זה רק שולים.
    ואם אדם רוצה לחזור בתשובה שלמה אז מודרניות עם פייסבוק ואנסטגרם זו לא הדרך.

    חלילה שלא ישתמע שאני מהצד כי אלה לא הדברים ואני לא מתקיפה.

  4. הסיפא שלך שלחזור בתשובה עם פייסבוק זה לא הדרך אינה מדוייקת, ברור שאדם חרדי אין לו פייסבוק אם הוא רציני.. אבל בחיים אין או הכל או כלום, וזה שאדם מתקשה להתנתק מפייסבוק זו לא סיבה שלא ישמור שבת או לא יניח תפילין וכדומה, כל אחד מתמודד וחוזר כמה שיותר וממשיך להאבק על רמתו הרוחנית מתוך שמחה ובצורה מחושבת ומודרכת לפי יכולותיו הנפשיים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל