לתרומות לחץ כאן

קנס לבחורים שמאחרים

שאלה:

ישיבה שהמשגיח קונס את הבחורים שלא הספיקו להיות במקוה לפני התפילה והם רוצים ללכת למקוה אחרי התפילה להתקלח ולטבול. הקנס הוא לשלם עשר ש"ח [ע"י תיכנות המחשב המאפשר כניסה למקוה רק בסכום זה] בנוסף לדמי מנוי הרגילים בכניסה למקוה. מה הדין כאשר יש תקלה או שיש פטנט להיכנס בלי תוספת העשר ש"ח האם יש איסור להיכנס על סמך דמי המנוי הרגילים בלבד. יש לציין שכאשר הבחור מאחר מסיבה מיוחדת והוא מבקש אישור מהמשגיח לא לשלם את ה10 ש"ח קנס המשגיח עונה שילך לבקש אישור מהמחשב של המקוה…. והמחשב מתוכנת כך שלא יפתח אחרי התפילה אלא בתוספת עשר ש"ח. האם לפי זה כאשר הבחור מסתדר עם המחשב שלא יצטרך לשלם תוספת עשר ש"ח הוא יכול לסמוך על דברי המשגיח שהכל תלוי במחשב… גם לפטור מהעשר ש"ח

תשובה:

שלום וברכה,

הנהלת הישיבה מציבה מחיר לטובלים לפני התפילה ומחיר לטובלים אחר התפילה, ולכן אם המחשב לא פועל עדיין חייבים לשלם את המחיר הגבוה, כיון שטובלים בשעה שהמחיר יקר.

בהצלחה.

נימוקים:

ניתן לראות את התוספת מחיר כקנס למאחרים, ואז יהיה מותר להתחמק מקבלת קנס, כמו כל אדם שעבר עברה פלילית ולא קיבל קנס לא חייב להראות את עצמו כדי לקבל את הקנס. אמנם במקרה הנ"ל הקנס מחויב בצורה של תשלום מחיר גבוה למקווה, נמצא שאין זה קנס גרידא, אלא תעריף גבוה לטובלים באיחור, וא"כ לא יוכל הבחור לטבול אם לא משלם את התעריף הגבוה, כשם שאסור לטבול ללא תשלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל