שאלה:
שלום לכבוד הרב 1. אם יש בגד ספוג במשקים שיש להם צבע וסוחטים את הבגד לאיבוד ולא צריכים את המשקים. אז מלבן אין פה כי זה לא מנקה כלל את הבגד. ולגבי מפרק הרי זה לאיבוד כמו בשלקות שמותר אם אין צורך במשקים כמו שכתוב במשנה ברורה לעניין שלקות בסימן שכ סעיף קטן כד: "שסוחטן ממשקה הצף עליהן והנבלע בהן כדי לתקן גופם לאכילה לבד וא"צ למימיהן" – מותר. אז לכאורה יהיה אפשר לסחוט את אותו בגד ספוג משקה… 2. איך מלאכת מפרק מתבטאת בסחיטה של משקין מבגד. הרי מפרק זה מאב של מלאכת דש וזה קשור רק ללהוציא דברים מאיפה שהם גדלו בהם… בשונה ממשקה שבלוע בגד?
תשובה:
שלום וברכה
נתחיל מהסוף.. ההנחה שמלאכת מפרק מהתורה היא רק כשזה ממקום גידולו, היא עצמה מחלוקת ראשונים, הרמב"ם פרק ט הלכה יא אכן סובר שהאיסור הוא רק מצד כיבוס ולא שייך כאן הענין של מפרק ומהטעם הנ"ל, אבל רבינו תם סבר שאין חילוק כזה, ראה תוס' שבת קיא ב, ולדעתו יש בזה איסור של מפרק. כמו כן רבינו תם וסיעתו הרמב"ן והר"ן סברו שלא שייך איסור כיבוס אלא כשהןא בלוע במים ולא בשאר משקים שאז כדבריך זה רק מלכלך, והרמב"ם כנראה סבר שאמנם נשאר כתם, אבל שלב ראשון בכיבוס הוא הוצאת המשקה… הקולא היחידה שיש מכח סברא זו היא לגבי איסור מוקצה, שאף שלדעת הרמב"ם יש איסור כיבוס גם בשאר משקים וחוששים לדעתו, מכל מקום כאשר הבגד ספוג בשאר משקים ואין תועלת רבה בסחיטתו לא אסרו זאת חכמים מגזירה שמא יסחטנו, ראה משנה ברורה שב ס"ק נח.
מקורות:
תודה רבה. עוד שאלה
1. אולם לשיטת רבינו תם לבד לכאורה לא יהיה אסור לסחוט את המשקה לאיבוד כמו שהזכרתי לגבי השלקות בשאלה שלי.
2. האם הרמב"ן והר"ן סוברים בדיוק כמו ר"ת. שסחיטת בגד ממשקים צבועים זה מפרק?
3. בנוגע למה שהרב אמר: "הרמב”ם כנראה סבר שאמנם נשאר כתם, אבל שלב ראשון בכיבוס הוא הוצאת המשקה…"-ואסור. כך כתב שם הכסף משנה בפרק ט הלכה יא.
1. התוס' בכתובות ו א אסרו גם לאיבוד, ובכל מקרה יש לחוש לרמב"ם.
2. כן.
השאר תגובה