לתרומות לחץ כאן

בעל מקצוע הדורש סכום שונה

שאלה:

דחוף בתודה שלום ותודה מראש, סיכמתי עם בעל מקצוע שאשלם כמה מאות שקלים בודדות על עבודה מסויימת, ללא קשר למשך העבודה,לזמן שהיא תיקח לו, ולא הזכיר שיש מחיר המקובל על עבודה כזאת בשוק בסיום העבודה אמר ש: 1.אמנם סיכמנו על מאות ₪ בודדות, אך העבודה לקחה ממנו כ 4 שעות. 2.. הוא מגדיר אותי כחבר, ולכן "מחייב אותי ב 1600 שח ",מחיר מיוחד לחבר, כי "שעת עבודה שלו היא 400 " 3..שמקובל לקחת על עבודה כזאת כ 2200. בבדיקה לאחר מעשה -או שאין מחיר המקובל לעבודה כזאת בשוק, או שהמחיר אינו יותר מכמה מאות שקלים. אך לענ"ד אין לכך משמעות, היות ו: א.לפי מה שלמדתי "הכל לפי תנאו" בדיני ממונות, והתנינו, סיכמנו,רק סכום, ולא זמן עבודה. וכן לא הזכרנו מה מקובל בשוק. ב.כשפניתי אליו מההתחלה דיבר איתי בידידות והתעניינות כנה בשלום משפחתי ,והבנתי שאחת מהשתיים: או ש -מאות שקלים בודדות הוא המחיר לעבודה כזאת, או שעושה זאת כ טובה למכר טוב/ ידיד ,שאח"כ אכן הגדיר כחבר. ג. כשראה שהעבודה מתמשכת מעבר למה שסבר לעצמו היה צריך לעצור ,להתקשר אליי להזהיר אותי ,ולשאול האם אני רוצה לשלם יותר, וכמה. סביר מאוד שהייתי מוותר על חלק ניכר מהזמן הנוסף או על כולו, בגלל שאינני רוצה להיכנס להוצאה גדולה מסכום מאות בודדות שסוכם. אחר כך הגענו לעמק השווה .הסכמתי לשלם 800 בכל זאת, וענה לי מיד שמצידו אני יכול לשלם רק 200-300 ושאין בלבו עליי ואינו מקפיד. ולבסוף אח"כ כתב שמקובל עבור זה 2200 שח ,וחזר על סכום ה 1600, ושמכיוון שהוא מאמין שכסף שאדם משלם נגד רצונו אין בו ברכה, לכן שאשלם כמה שאני רוצה, או שלא אשלם כלל, אך שעלי לדעת שהוא " כן מקפיד על התנהגותי,שמבחינתו היא גזל". מי צודק? אשמח לדעת גם את הסברות שמאחורי ההלכה במקרה זה

תשובה:

שלום וברכה,

עובד ומעביד שקבעו את שכר העבודה, לא יכול העובד לדרוש תוספת מחיר, והמעביד צריך לשלם לפי הקציצה שקצצו מראש. במקרה שהתגלה עבודות נוספות שלא היה ניתן לצפות מראש יכול העובד לדרוש שכר, מאחר והקביעה הייתה על עבודה מסוימת ולא על התוספת עבודה שלא סוכם.

אם לא התגלה תוספת עבודה אלא שהעבודה התארכה, והמחיר שקבעו הוא מחיר קבלנות ולא לפי שעות, קשה לחייב את המעביד בתוספת שכר. ובמקרה כזה צריך העובד להודיע מראש על תוספת העבודה עם דרישה לתוספת שכר.

לכן, אם קבעתם שכר מראש אין עליך חובה לשלם את התוספת מחיר. אמנם קשה להגדיר את הסכןם של כמה מאות בודדות, וברור ש800 ש"ח נכלל בסכום של כמה מאות בודדות.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לגבי מה שעניתם: "במקרה שהתגלה עבודות נוספות שלא היה ניתן לצפות מראש יכול המעביד לדרוש שכר"-
    -א. למה יכול המעביד לדרוש? אולי זאת טעת והתכוונתם י"כול בעל המקצוע לדרוש"?

    ב. במקרה ששאלתי מדובר ב עו"ד שלקח על עצמו להוסיף תיקונים ושינויים בחוזה שכירות שקיבל כבר בהתחלה מיד לאחר שקבענו שכר ,ומתח עליו ביקורת כבר מההתחלה שהוא מלא סירבול ושחסרים בו דברים , ולא ביקש שום תוספת שכר.
    האם זה נקרא "עבודות נוספות שלא היה ניתן לצפות מראש", או שאין עלי שום חובה לשלם תוספת.

    בתודה מראש!

  2. א. תיקנתי, אכן התכונתי לעובד.
    ב. אם העו"ד לא דורש תוספת שכר אין צורך לשלם. אם העו"ד ידרוש שכר עבור עריכת חוזה זכירות, וזו פעולה נוספת שלקח על עצמו אחרי שקבעו מה צריך לעשות, זוהי תוספת עבודה. אמנם אני לא חושב שיש שכר על תיקוני חוזה, אלא אם כן מדובר בעבודה משמעותית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל