שאלה:
שלום רב, אדם אשר בירך בטעות שהכל, במקום מזונות , על מאכל שמכיל גם דבר מאכל שברכתו שהכל וגם דבר מאכל שברכתו מזונות (ולכתחתחילה היה עליו לברך מזונות ולפטור את דבר המאכל שברכתו שהכל) האם יברך עכשיו מזונות? ואם לא יברך האם יברך בורא נפשות ברכה אחרונה.
תשובה:
שלום וברכה
קשה קצת לענות מדוייק כח לא הסברת באיזה מאכל מדובר. ככלל, כאשר היתה כוונתו לפטור בברכה זו את המאכל, הוא יוצא ידי חובה בדיעבד בברכת שהכל אף שמן הדין היה לברך עליו מזונות מחמת הדגן המעורב בו. כאשר מדובר בשני מאכלים [עיקר וטפל] ובירך על הטפל במקום על העיקר, והברכה היא שהכל, אינו יוצא ידי חובת ברכת העיקר אא"כ היתה כוונתו לכך בפירוש שיפטור את שניהם.
מקורות:
ראה משנה ברורה סי' ריא ס"ק לב.
מדובר במעדן יוגורט עם אורז… אז לפי הבנתי הרב אומר שאם ברך שהכל כי שכח שהעיקר זה האורז צריך לחזור לברך על האורז מזונות .
הרי אמרתי בדיוק הפוך… שכיון שהתכוין בפירוש לפטור את המאכל אינו מברך שוב. כמו כן חשוב לציין, כי אף שבחמשת מיני דגן הברכה היא מזונות גם כאשר הם מיעוט, באורז לא קיים דין זה והולכים לפי הרוב, ראה שו”ע סי’ רח סעי’ ח.
השאר תגובה