לתרומות לחץ כאן

אתיופים בישראל לעומת עולים ממדינות אחרות

שאלה:

מה דעת הרב על האתיופים בישראל? כל אחד בעל שיקול דעת יודע שבכדי לעלות לישראל כיהודי, יש להשיג מכתב ותעודות להצגת היהדות למשרד הפנים ולרבנות וכו'. אבל לאיזו סיבה, מדינת ישראל מעלה כושים מאפריקה – טיסה חינמית – בלי תעודות וכו' בידיעה שאינם יהודים. וכאשר הם נחים בארץ הם יקבלו הכרה על הת"ז שהם יהודים לכל דבר ויוכלו להתחתן איתנו וכו'!! איך זה בכלל? יש יהודים שלמים ותמים בארה" ב שלא יוכלו לעלות לישראל בגלל שהם לא חרדים והרבנות לא מכירה ברב שלהם. ממה שאני בחנתי, זו רק הצגת כח מצד המדינה וצה"ל כדי שהעולם תראה שאנחנו מתועזים וחזקים ולא נתנים להכשלה. מעל זה אין אפשרות שהמדינה החילונית שכנעה את העולם החרדי להגדיר אותם כיהודים אלא באמצעות שקרים ושוחד.

תשובה:

שלום רב,

הפולמוס ההלכתי בנושא יהדותם של עולי אתיופיה קיים מזה עשרות שנים. רוב הפוסקים קבעו שהם ספק יהודים ולא יותר. כלומר, כולם חייבים גיור מספק. למעט מרן הגר"ע יוסף זצ"ל. עד לאחרונה ממש כך היתה גם ההוראה של מועצת הרבנות הראשית שיש להעביר אותם גיור מספק. כולל בתקופתו של הגר"ע יוסף כרב ראשי, קביעה זו לא שונתה. לאחרונה ממש שינו את ההחלטה הזו משום שממילא היא לא נאכפה אצל רבים מהעולים בשנים האחרונות. אבל ברור ששינוי ההחלטה לא מגיע מאיזה גילוי חדש בנושא. הסוגיה הזו נותרה במחלוקת שכאמור לדעת רוב הפוסקים הם ספק יהודים. ולעניות דעתי, גם כדאי להם לעבור גיור כזה, כדי שיהיו מקובלים על כל שכבות הציבור. גם היום, וגם בעתיד הסוגיה הזו לא תשתנה, אז בשביל מה להישאר אצל חלקים גדולים בציבור כספק יהודים?! 

לגבי מה שאתה כותב על יהדות ארה"ב או שאר המקומות בעולם. בהכירי את הנושא מקרוב. זה פשוט לא נכון. כלומר, אמת היא שלא כל רב מקובל בארץ. שהרי ישנם גם רבנים רפורמים וקונסרבטיביים, או גם אחרים שהמדד לקביעת יהדות אצלם שונה מהמקובל בארץ ולכן לא יסכימו לקבל ממנו המלצה. אבל מי שהוא יהודי, בדרך כלל ניתן להוכיח את זה. ואם לאחר מאמצים הוא לא מצליח להוכיח את העובדה הזו, מה לעשות? וכי אדם שהוא רופא יתקבל לעבודה ללא הוכחה שהוא אכן רופא? האם אדם שיספר בלי הוכחה שסבתא שלו מצרפת יקבל אזרחות צרפתית? כל שינוי סטטוס משמעותי בכל מדינות העולם מצריך הוכחה. לעולם המערכת לא תוכל לקבל סיפור ללא הוכחות. בדיוק כך גם ביהדות. 

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. גזענות??? איפה ראית גזענות??? איפה ראית שכתבו כושים??? כתבנו ונכתוב גם שוב שהם ספק יהודים! למה לדעתך זה לא נכון?? רוב הפוסקים קבעו שהם ספק יהודים אז כבוד המגיב יודע אחרת?? האם אסור לומר את האמת שכך דעתם של רוב הפוסקים?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל