לתרומות לחץ כאן

שור מועד שהרג עבד כנעני האם בעליו חייב מיתה ביד"ש

שאלה:

בס"ד בתוס' סנהדרין טו: כתב ששור מועד שהרג אדם בעליו חייב מיתה בידי שמים כפשוטו של מקרא דכתיב וגם בעליו יומת. ורק אם משלם כופר הוא נפטר ממיתה ביד"ש א' ק"ק לפי"ז מודע בסנהדרין פג. כשהגמ' מונה את כל חייבי מיתה ביד"ש לא מונה גם בעלים של שור מועד ששורו הרג, בפרט שיש אופנים של"ש לשלם כופר כגון אם שורו הרג גר שאין לו יורשין, דלכאורה בכה"ג הוא נשאר מחויב מיתה ביד"ש] ב מה הדין אם שור המועד הרג עבד כנעני [שבתורה כתיב שנשתנה דינו לענין התשלומין שמשלם שלשים של עבד ולא כופר, האם לענין חיוב מיתה ביד"ש דינו שוה לכל שור מועד שהורג שבעליו חייב מיתה ביד"ש או שגם לזה נשתנה דינו ועל לא נאמר בתורה וגם בעליו יומת. ג' את"ל שהוא חייב מיתה ביד"ש גם על עבד מה הדין אם השור הרג את עבדו של בעל השור והוא עמד יום או יומים האם בזה נימא דכמו הבעלים שאינו חייב מיתה כשהכה את עבדו ועמד יום או יומים ה"נ בשורו כן או לא..

תשובה:

שלום וברכה,

א. יתכן והגמרא מנתה רק בדברים שאדם מתחייב על מעשיו ממש ולא על מעשי בהמתו.

ב. מסתבר שבעבד הכפרה על ידי שלושים של עבד. ובעבדו לא תהיה לו כפרה על ידי הממון.

בהצלחה. 

מקורות:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל