לתרומות לחץ כאן

מקור הסמל מגן דוד

שאלה:

כבוד הרב, מאין בא לנו מגן דוד? אצל החרדים זה ידוע להיות סמל ציוני. אצל ציונים זה סתם סמל יהודי. חוץ מזה ישי סיפורים שחיילי דוד המלך חרטו את הסמל על המגינים שלנם. אבל מהו מקורו?

תשובה:

שלום וברכה

 

המקור אינו ידוע כל כך, הסמל הזה ודאי קיים ונפוץ ב500 שנה האחרונות בבתי כנסיות וכדומה, אבל קדום ממש לא. אמנם בס' דברי תורה מונקאטש סי' צב הביא מס' ארץ חיים שבמגינו של דוד היו שש קצוות כדי לסמל שש ספירות וכו', והוא שם דוחה את דבריו.

בס' אוצר מקור ישראל ערך מגן דוד גם כן מביא מס' הגבול בשם רבי יהודה החסיד שכך היה הסמל של עם ישראל, שני משולשים היוצרים יחד שש קצוות. בס' אוצר מכתבים לרבי יוסף משאש ב' תש"ז מפקפק הרבה במקורו של המגן דוד, וטוען שיש מוסלמים שבכלל רואין בסמל זה משהו שבא מהמסורת שלהם [אף שהדבר תמוה כי סמל זה היה נפוץ ביותר דוקא בארצות אשכנז]. סופו של דבר מדובר במשהו בן כמה מאות שנים שקשה לעמוד על מקורו המדוייק.

ועי' באגרות משה אורח חיים חלק ג סימן טו "בדבר הפרוכת שיש עליו צורת מגן דוד אם יש בזה איזה חשש, הנה כפי שידוע זה מאות בשנים שעשו ציור מגן דוד על פרכות ועל מעילים ומטפחות ולא היה מי שיערער על זה, ואף שאין לנו מקור צורת המגן דוד אין בזה שום קפידא, וגם יש בזה ענין להזכיר שהשי"ת מלך למעלה ולמטה ולכל ד' רוחות השמים, ושייכות שם דוד לא ידוע, ואולי הוא סימן לדוד שבטח במלחמותיו על השי"ת שהוא מלך למעלה ולמטה ובכל רוחות השמים שלכן לא היה ירא ממלכי בשר ודם ומחיילותיהם כציוי התורה".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל