לתרומות לחץ כאן

גדלתי כחילוני אתאיסט – איך מגיעים לאמונה?

שאלה:

שלום, אני גדלתי כאדם לא מאמין, התחנכתי על ברכי ערוץ המדע ואנציקלופדיות מגיל מאד צעיר כך שאפילו כילד קטן בבית ספר היסודי הייתי משמיע עמדות "אתאיסטיות" והגדרתי את עצמי ככזה כבר מבית ספר היסודי. עברו שני עשורים וחצי מאז ואני מתובנת על תודעה לא מאמינה. אך, בזמן האחרון התחלתי להתחזק ולהתפלל וזה נובע מכך שחיי פחות או יותר התהפכו 180 מעלות מהסדר התקין ואני עשיתי חושבים על עצמי ואמרתי, אם יש לי בעיות ששום גורם אחר לא יכול לפתור אז מדוע לא לנסות את אלוקים – ועדיין קשה לי להתנער מהחוסר אמונה המושרש בי. איך עליי לפעול? איך להאמין? מה מרגישים כשמאמינים? האם אלוקים מקבל את דיבורי ותפילותי גם אם הם לא באים מהמקום הכי מאמין אלא מתוך ייאוש, צער וכאב?

תשובה:

שלום וברכה ידידי

נושא האמונה אינו ענין לבוא ננסה משהו אחר אם לא יועיל לא יזיק… מדובר ביסוד קיומינו, כלומר, אם אמונת ישראל צודקת, הרי שאדם שחי בלי אמונה ובלי הדת, מפספס את כל חייו, יש תכלית עצומה דבר ענק שהוא לא מכיר. ואם זה לא נכון, הרי שאין כל מקום לעשות דברים פאגנים חסרי טעם כי אולי לא יזיק…מדובר בנושא רציני מאוד.

ולכן יש לי שני דברים לומר לך: ראשית, כמו כל דבר רציני, יש ללמוד את הנושא לעומק! אתה אומר שחיית תוך למידה והעמקה, אז אדרבה, טול את הכפפה.. לך לסמינריון של תנועת ערכים, זה בתנאי נופש בבית מלון טוב במחיר מסובסד ביותר ללא מטרות רווח, ותשמע את דברי המרצים, ואני מבטיח לך שתופתע עד מאוד לשמוע שאין כל סתירה בין המדע לתורה ולאמונה, וזה השקר הכי גדול שיש, ואדרבה, המדע כשעוסקים בו באופן בלתי משוחד מוביל לאמונה מוחלטת, זה דבר ראשון. טבעי שקושי בחיים מוביל לחשיבה, אבל את זה צריך לנצל לעיון אמיתי בנושא והסקת מסקנות מושכלות, כך תגיע לרמה הרבה יותר גבוהה. הדת היא הדבר הכי אינטלגנטי שיש [כשאלת אותנו השבוע על הכישופים כבר הבנתי שאתה לא בכיוון ואתה חושב שגם דת ישראל זה משהו מיסטי כזה כתורות המזרח, וזה לא נכון, מדובר במשהו הכי משכיל אינטלגנטי הגיוני ומדעי!].

שנית, יש לך טעות שאתה חושב שאתה לא מאמין… אדם מטבעו מאמין, משום שיש לו נשמה, ומשום שהתפיסה הטבעית של האדם היא שיש בורא לעולם ויש מנהיג, רק ללמוד מה זו עין אחת של אדם ולחשוב שזה נעשה מאליו באיזה תהליך אבולוציוני בגלל איזה מפץ, זה זלזול באינטלגנציה האנושית… לחשוב על כל עולם הרגש והתודעה, מוביל אותנו באופן טבעי לדואליזם ותפיסה טבעית שיש עולם של רוח, מה שאינו שייך בכך להעשות מעצמו בתהליכים פיזייקליים גשמיים וכו'. אלא שכיון שבורא עולם מסתתר במערכות הטבע, קשה לנו לחוש בכך באופן מוחשי די הצורך, וזו תופעה שכולנו חווים, גם מי שגדל במסגרת דתית עמוקה. כלומר האמונה אינה או 100% או 0% אלא כולנו נמצאים על הרצף, כל אחד במקומו. גם לא כל יום אנחנו באותו מקום, יש עליות ומורדות, או כלשון הקדמונים, ימי אהבה וימי שנאה של ריחוק.

בורא עולם ברא אותנו כך, והוא אוהב אותנו למרות הריחוק שלנו, הספקות, השאלות האמונה החלקית, כך הוא עשה אותנו כדי שנעבוד ונתקדם וזה בסדר גמור. כל זמן שאדם מחפש וחוקר ומבקש את האמת, הוא במצב הכי טוב בעולם והכי אהוב על בוראו. השמים פתוחים בפניו ותפילותיו מתקבלות באהבה. אדרבה, בורא עולם יצר את היאוש והצער כדי לנענע אותנו שנעצור לרגע ממירוץ החיים ונתמקד בעצמנו ובנפשנו ונחפש לאן כל זה מוביל אותנו! העבודה מתוך היאוש היא רצון הבורא, כדי להביא אותנו לרצף…

אתה חייב לעצמך להשקיע בענין זה, שהוא עיקר תכלית הקיום, השמחה והסיפוק האמיתי והעמוק בחיים.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. ניתן להוכיח מבחינה מדעית שהתורה היא אלוקית, הנה 2 הוכחות חזקות
    https://youtu.be/5jVPHxa6BaU

    https://youtu.be/QvKlP7hEo-Q

    הצופן התנכ"י הוא מחקר מדעי שהתפרסם על ידי פרופסור גאון בשם אליהו ריפס וד"ר דורון ויצטום , בו מוצאים מילים בדילוגי אותיות בתורה ובודקים את ההסתברות הסטטיסטית שלהם להופיע בתורה.
    על פי הבדיקות , הצפנים בתורה מובהקים סטטיסטית ולא יתכן למצוא צפנים כאלה בספרים אחרים. תוכל לראות על כך בסרטון שצירפתי למעלה .
    המחקר בהתחלה גרר התנגדות אך לאחר מכן הוכח על ידי פרופסורים מומחים.
    הדוגמא המפורסמת ביותר לצופן בתורה היא שהפרופסורים גילו צופן על רצח יצחק רבין *והזהירו אותו כשנתיים לפני הרצח* .
    כולנו יודעים מה קרה לבסוף .
    את כל הפרטים על כך תוכל למצוא באתר של ד"ר דורון ויצטום "צופן בראשית"

    בנוסף לכך יש בתורה הרבה נבואות שהתגשמו שאף אדם לא יכל לדמיין אפילו :

    נבואת המהפכה הטכנולוגית בזוהר:
    *בזוהר כתוב כבר מלפני 2000 שנה שבשנת 5600 יפתחו שערי החכמה בעולם (התפתחות טכנולוגית)

    "ובשש מאות שנה לאלף השישי (5600 שנה לבריאת העולם, היינו במאה התשע-עשרה , בשנת 1840). ייפתחו שערי החכמה למעלה. ומעייני החכמה למטה. ויכין עצמו העולם להיכנס באלף השביעי. כאדם המכין עצמו ביום השישי אחרי הצהרים להכנסת השבת, כן גם בזה. וסימנך: "בשנת שש מאות שנה לחיי נח וגו', נבקעו כל מעיינות תהום רבה".
    וכך כתוב בויקיפדיה על המהפכה הטכנולוגית במאה ה19 :

    המהפכה התעשייתית השנייה הוא כינוי לתקופה שתחילתה במאה ה-19 בין 1840–1860 וסיומה במאה ה-20 בתחילת מלחמת העולם הראשונה.
    ידועה גם כ"מהפכה הטכנולוגית" עקב ההתפתחות של טכנולוגיות רבות בזמנה, כגון: החשמל, הרכב הפרטי, ייצור הפלדה, הטלגרף, רדיו, טלפון, הנורה החשמלית, שיטת פס הייצור, מנוע הבעירה הפנימי, דשנים כימים, כרטיסי הניקוב, וכלי התעופה הראשונים ששימשו בפועל לצורכי תחבורה.

    וכך אומרים אנשים מדע על המאה ה19 :
    "המאה התשע עשרה השיגה התקדמות גדולה יותר מזו של כל המאות הקודמות בידיעות הטבע ובהבנת מהותו; היא פתרה חידות עולם חשובות רבות שנחשבו בראשיתה כבלתי נתונות לפתרון; היא הסירה את הלוט, במדע ובהכרה, מתחומים חדשים אשר האדם לא חלם על קיומם לפני מאה שנה" (פרופסור צ'רניבסקי בספרו "בין דת למדע" עמוד 248).

    הנבואה על החזרה של עם ישראל לארצו ,
    ואף התאריך לכך , מובא בכתבי חז"ל , רבי עקיבא יוסף שלזינגר , על פי מקורות התורה שבכתב שבעל פה כמובן , כותב בספרו , "ברית עולם" שכשיהיו בארץ 600,000 יהודים , הגוים יתנו לנו את הזכות לשלוט בה , ואכן כשהוחלט באו"ם על תוכנית החלוקה , היו בארץ 600,000 , יהודים ואף מעט יותר , וכידוע , שדברים אלו נכתבו היו בארץ פחות מ40,000 יהודים , האם זה מקרה ? לא נראה לי..

    .

    עוד דוגמא , היא נצחיותו של העם היהודי שהובטחה בפסוקים רבים, והבטחה זו היא בבד בבד עם ההבטחה שיהיו בגלות: "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם"

    הפילוסוף הרוסי נקולאי ברדייב בספרו "משמעותה של ההיסטוריה"‏ כותב:

    "לפי הקריטריון המטריאליסטי, צריכה היתה אומה זו לעבור מזמן מן העולם. קיומה היא תופעה מיסתורית ומופלאה, המעידה, כי חיי אומה זו מתנהלים בכוח גזירה קדומה".

    ההיסטוריון הבריטי (הנודע על יחסו השלילי לעם היהודי) פרופסור ארנולד טוינבי, בספרו "חקר ההיסטוריה" סוקר עלייתן ומפלתן של 21 תרבויות קודמות, וכך כותב על היהודים:

    "שמירת הזהות הלאומית מצד אומה ללא עצמאות מדינית, ללא שפה מדוברת אחידה, אומה שאינה מרוכזת אלא מפוזרת על כל קצוות תבל, ולמול רדיפות נוראות רצופות, זוהי תופעה כה לא רציונלית שלמולה ניצב כל היסטוריון פעור פה."

    יש לציין גם, שקיימת גם נבואה שעם ישראל יהיו מועטים (דבר שמגדיל את הפרדוקס על נצחיותה של האומה היהודית):

    "וְהֵפִיץ יְהוָה אֶתְכֶם בָּעַמִּים וְנִשְׁאַרְתֶּם מְתֵי מִסְפָּר בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר יְנַהֵג יְהוָה אֶתְכֶם שָׁמָּה" (דברים ד, כז), ובהמשך: "וְנִשְׁאַרְתֶּם בִּמְתֵי מְעָט תַּחַת אֲשֶׁר הֱיִיתֶם כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם לָרֹב כִּי לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ"

    גם זה "צירוף מקרים" ?

    תופעת נצחיותו של עם ישראל הינה על טבעית. כה מדהימים הדברים בעל-טבעיותם עד שגם גדולי הפילוסופים, ההיסטוריונים והסופרים מאומות העולם עומדים משתהים מול התופעה המדהימה הזאת.

    הפילוסוף הצרפתי ז'אן-פול סארטר]: "אינני יכול לשפוט את העם היהודי על פי הכללים המקובלים של ההיסטוריה האנושית. העם היהודי הוא משהו מעבר לזמן".

    הפילוסוף הרוסי ניקולאי ברדייב: "לפי הקריטריון המטריאלסטי [החומרני] והפוזיטיבי [ההפך מחומרני], צריכה הייתה אומה זו לעבור מן העולם. קיומה הוא תופעה מסתורית ומופלאה, המעידה כי חיי אומה זו מתנהלים בכח גזרה קדומה".

    הפילוסוף והמתמטיקאי הצרפתי בלז פסקל](1623-1662): "דבר מתמיה, הוא לראות את העם היהודי הזה שורד שנים כה רבות, כשהוא נתון תמיד לעינוי, …הוא דבר שסותר את עצמו, הריהו שורד למרות עוניו".

    ארנולד טוינבי, מגדולי ההיסטוריונים של המאה ה-20, אשר חקר את עלייתן ושקיעתן של 21 תרבויות](1889-1975): "שמירת הזהות הלאומית מצד אומה ללא עצמאות מדינית, ללא שפה מדוברת אחידה, אומה שאינה מרוכזת, אלא מפוזרת על כל קצוות תבל, ולמול רדיפות נוראות רצופות – זוהי תופעה כה לא רציונאלית שלמולה ניצב כל היסטוריון פעור פה".

    פרופסור ג'ורג' פרידמן, סוציולוג והיסטוריון צרפתי נודע: "יש לעם היהודי היסטוריה שאינה כשל כל העמים. כתבתי פעם שהיהודים הם תאונה של ההיסטוריה, משהו שאיננו תואם את הכללים המקובלים של ההיסטוריה".

    הסופר האמריקאי הרמן ווק(1914): "עם זה התגבר על שורה מדהימה של צרות ופגעים שעל פי דרך הטבע אין לעמוד בהם. התקיימות ממושכת זו בניגוד להיגיון ההיסטורי היא הדבר המופלא ביותר והמצריך הסבר, אף כי גם אריכות הימים כשלעצמה מפליאה היא למדי".

    הסופר האמריקאי מרק טווין(1856-1904): "המצרים, הבבלים והפרסים עלו ומלאו את העולם בשאון הדר ויפעה, עד שהועם הזוהר והם שקעו ועברו מן העולם. היוונים והרומאים הלכו בעקבותיהם. עוררו רעש עצום ונעלמו. עמים אחרים הופיעו, נשאו ברמה את לפידם לזמן מה, אך הוא נשרף באש של עצמו. ועתה, הם יושבים בצל או אבדו בכלל. היהודי ראה את כולם, הכה את כולם, והוא היום מה שהיה מאז ומעולם. אינו מראה סימני שקיעה, לא תשישות של זקנה, אין האטה בכישוריו, וערנותו לא קהתה. כולם בני תמותה בעולם, מלבד היהודים. כל הכוחות חולפים אך הוא נשאר. מהו סוד נצחיותו?"

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל