לתרומות לחץ כאן

קדימה בברכות – פרי העץ או פרי אדמה חביב

שאלה:

שלום הרב, בציבור אני הרבה שומע הקדימה בברכות את הביטוי מגע אש. אך במשנ"ב זה כלל לא נזכר, ויתירה מזאת, דעת הביאור הלכה שהאדמה חביב אזי יש הקדימו. אז מתי שייך הכלל שהעם נוהג לומר? 2.מה הדין בצימוקים לעניין מין שבעה, אפשר שחז"ל לא נתנו לזה חשיבות כמו הענבים שהרי יצא המיץ שלהם וישתנה מראיהם? והאם צימוקים נחשבת כבריה שלימה? תודה רבה וכל טוב!

תשובה:

שלום וברכה

1. אכן אתה צודק שמדברי השו"ע והמשנה ברורה נראה שלא נכון הכלל שהעץ קודם תמיד לאדמה, אלא יש לילך בזה אחר החביב, כמבואר בסי' ריא, אולם דעת בה"ג וכן הביא הביאור הלכה שם ד"ה וי"א ברמז, וכן הביא בארוכה האליה רבה שם ס"ק ב, שהעץ תמיד קודם לאדמה, אפילו פרי האדמה חביב יותר, ובכף החיים שם ס"ק ו הביא ממקורות רבים שכך מנהג העולם, ולהלן שם ס"ק יד ביאר טעם הדבר, כי הרי בלאו הכי לדעה הראשונה בשו"ע כשאין ברכותיהם שוות יכול להקדים מה שירצה, ממילא יש לסמוך על שיטה זו כדי להרויח את דברי הבה"ג.

2. אינני מבין למה שצימוקים לא יחשבו מנין שבעה. מה ברכתם האחרונה…

3. ראה פסקי תשובות סי' רי הערה 48 מדברי בעל שבט הלוי שצימוקים נחשבים בריה אא"כ צמקו כל כך שהם יבשים.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. יישר כח
    ראיתי בספר הלכה ברורה שהביא בשם הריטבא שאם יש לפניו מין מאכל ומין משקה – הרי אלו שני ענינים שונים ויכול לאכול מה שירצה.
    התבוננתי בריטבא במקור ולענד מההמשך שם משמע שזה מדין שלא רצו חזל שנקדים את מה שאין לנו הנאה כלל חמאכל שיש הנאה, וגם בשיטת אלשבלי משמע כך(ויש המייחסים את זה לריטבא).
    ועוד שמופיע בבית יוסף דיון לגבי האם להקדים יין לזית, ואם כדבריו לכאורה היה בפשטות אומר הבית יוסף שאלו שני ענינים שונים …
    מה דעת הרב בהבנת הריטבא?
    רב תודות והרבה נחת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל