לתרומות לחץ כאן

השלמת ברכת "המקדש את שמך ברבים"/היכן עדיף לדלג

שאלה:

האם ברכה זו נתקנה לפני פס"ד בדווקא ולאחר מכן עבר זמנו או שבדיעבד ניתן להשלים אח"כ? כמו"כ לכתחילה אם רואה שיוכל או לברך ברכה זו ולדלג בקרבנות או לדלג ברכה זו ולהגיד את כל הקרבנות או שיגיד שניהם וידלג בפס"ד מה עדיף?

תשובה:

שלום וברכה

 

ראשית ודאי פסוקי דזמרה חשובים יותר, ואם צריך לדלג ידלג בה ולא בפסוקי דזמרה.

 

לגבי עצם הברכה, יש חילוקי מנהגים אם אומרים אותה בשם ה' או בלא הזכרת שם, בתוס' ברכות מו א מבואר שמזכירים ברכה זו בשם, וכן היה בסידורי אשכנז הקדומים, וכן דעת הגר"א לברך. אולם מנהג הספרדים על פי האר"י שלא לחתום בשם, וכן נזהרים בהרבה קהילות.

 

לגבי מי שלא הספיק לומר ברכה זו לפני התפילה, כתב בתשובות והנהגות ח"ב סי' לח שלא יאמר זאת לאחר התפילה בשם, אלא בלא הזכרת שם כמנהג הספרדים.

וביאר בכך, שהרי זה דומה לפסוקי דזמרא שאין אומרים בברכה לאחר התפילה שיסודם שבחו של מקום ואח"כ תפילה, ולא שייך לברך עליהם לאחר התפילה. כך גם הברכה על קידוש ה' תיקנו קודם תפילה ולא לאחריה. אמנם ברכות השחר אפשר לברך מפני שהם ברכות השבח ולא שייכי לתפילה. ולכן אפי' שדעת הגר"א שאכן יברך היינו במקומה דווקא, ויש לחוש לחומרת הברכה ולהזכרת שם שמים לבטלה. ומ"מ עיי"ש שוודאי ראוי להתפלל כפי הסדר ולא לקצץ בנטיעות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל