לתרומות לחץ כאן

גלגולי נשמות – האם זה דבר אמיתי?

שאלה:

כבוד הרב, מה אומר היהדות לגבי גלגולי נשמות? האם תפיסה זו באמת תורנית או שהיא באה אלינו מאסיה וכו'?

תשובה:

שלום וברכה

בודאי שזו תפיסה תורנית, האר"י הק' מלמד אותנו לגבי כמה נשמות את גלגולן, התופעה הזו קיימת אבל אין לנו עסק בה מעבר לידיעה שהיא קיימת כיון שאין לנו ידיעה מי גלגול של מי וכו' ולאיזה צורך… רק לדעת שאדם שחטא לפעמים מתגלגל בעולם הזה לצורך תיקון מה שעשה בגלגולו הקודם.

יש מהקדמונים ששללו ענין זה של גלגולי נשמות, כמו למשל רבי יוסף אלבו בס’ העיקרים מאמר ד פרק כט, אבל לא הייתי מגדיר זאת כמחלוקת, כי אחר שהאר”י קיבל זאת מאליהו הנביא זה בהכרח אמת, וולא נתגלה קודם זמנו ואסביר.

חובה לדעת ידיעה חשובה מאוד שהיא בעצם מבוא לכל ההבנה מהי חכמת הקבלה: בתורת הנגלה אנחנו יודעים שיש דבר שנקרא ירידת הדורות, כלומר ככל שהדור קדום יותר כך ידיעתו היתה עמוקה יותר ומקיפה יותר, וכיום כל עסק התורה הוא בעצם להבין מה ידעו הם – התנאים האמוראים ראשונים ואחרונים, וכל ריבוי הספרים היום הוא רק לרדת לעומק בינתם. בחכמת הקבלה התהליך היה הפוך, היות ומדובר בסודות התורה, ככל שהעולם התקדם יותר לתיקונו כך נתגלו סודות שלא היו ידועים קודם לכן. המקובלים רואים בכך כמה “תחנות וצמתים חשובים”. גילוי הזוהר, שהיה לימוד עצום וגילויים שלא נודעו דוגמתם קודם לכן בעולם הזה כלל. הגילוי הזה היה מצומצם מאוד לעשרה תלמידים בלבד. רבותיו של האר”י הק’ ובראשם הרמ”ק, שאף הם גילו רזים שהיו ידועים קודם לכן למתי מספר כמו הראב”ד ובנו ועוד כמה ראשונים יחידים. תורת האר”י עצמה שכלל לא היתה ידועה לרבותיו [סוד הפרצופים ועוד] עד כדי כך שהתבטאו על הגילויים הקודמים שעלומים הם ומעורפלים כעולמות של תוהו, לפי שעוד לא היתה השעה כשרה לגילויין. ויש שהוסיפו את הרש”ש לאחד הצמתים החשובים וכו’.

כך שלעולם לא ניתן לשאול מדוע הרמב”ם אינו מזכיר גלגולי נשמות שהתבארו בפירוט רב כזה בתורתו של האר”י, כיון שהדברים לא נודעו בצורה הזו ובהיקף הזה באותם ימים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל