לתרומות לחץ כאן

הדר בחצרו שלא מדעתו

שאלה:

שלום כבוד הרב הגמרא בבא קמא דף כ דנה באדם הדר בחצר חברו שלא מדעתו האם צריך להעלות לו שכר או לא, אני שואל עוד לפני זה מדוע יהיה בכלל צד שלא ישלם לו ,מאיפה הרשות הזאת (או אפילו החוצפה) לבוא לחצר מישהו שאינו מכיר ועד יש הוה אמינא לא לשלם… תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

ברור שאם לפני שהגיע לדור בבית אמר לו בעל הבית שאם ידור בבית יצטרך לשלם עבור השימוש, או שאומר לו לצאת, חייב לשלם שכירות או לצאת. אבל אם כבר נכנס ללא ידיעת הבעל הבית, ודר בבית שלא ברשות, ועבר באיסור גזל שנכנס ללא רשות, ומותר להוציאו מיד כשרואה זאת. אך נידון הגמרא האם גם יוכל לדרוש שכר ממנו עבור השימוש או לא. זה נהנה וזה לא חסר.

ונחלקו הראשונים בבית שעומד להשכרה ואותו אחד שדר חיפש בית לדור, או שמדובר שיש לו בית לדור, ואם כן לא נהנה במה שדר בבית כיון שיש לו בית אחר. ראה את השיטות בטור חו"מ סימן שסג.

למעשה: אדם נכנס לרכב הפרטי, ובא חבר ונכנס בחוזקה לרכב וישב כל הנסיעה. זה ודאי שהנהג יכול לדרוש ממנו מיידית לרדת מהרכב, ואין כל היתר לעלות לרכב של חבר ללא רשות, אך הנידון אם הנהג לא דיבר מאומה כל הנסיעה, האם יוכל לדרוש ממנו מחיר עבור הנסיעה או לא. ותלוי בכל פרטי הדין שנאמר שם בסוגיא.

בהצלחה.  

מקורות:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל