שאלה:
אשה שטובלת בשבת מה צריך לעשות לייבש השער וכמו"כ מה אם טילטול (המים בשער) כיון שאין עירוב בדרך חזור? תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה
בענין זה של ניגוב השיער בשבת, רבים הקלו לנגב בנחת באופן שהמים שיוצאים מהשיער נספגים מיד במגבת, כי באופן זה זה סחיטה לאיבוד, אבל לא ינגב בחוזק באופן שממש נראה כסחיטה, ראה בענין זה שמירת שבת כהלכתה מהדו' ישנה פרק יב הערה סד, סו בשם המנחת שבת ובן איש חי, וכן דעת הגרש"ז אויערבך והגרי"ש אלישיב, ראה ארחות שבת פרק יג הערה פט. אמנןם בעל הקהילות יעקב היה נמנע מלנגב זקנו בשבת אחרי הטבילה, והיה הולך מהמקווה רצוף בלי לעצור כלל באמצע על פי הסברא שזו שבות דשבות [אין לנו רשות הרבים דאורייתא וההוצאה כלאחר יד] ובפרט שהיה בזה צורך מצוה. במקום שאין עירוב כלל נראה שעדיף לסמוך על דעת המקילים לנגב בנחת.
למה המים זה טלטול במקום שאין עירוב? זה לא בטל לשיער? מה הדין של זיעה…
הבת רצתה בבית לשים קצת מים על השיער בשבת לפני שמסרקת אותו, מה לדעתכם הדין
כמות ניכרת של מים אינה בטלה, זיעה טבעית בטלה.
בודאי אסור לשים מים ואסור גם להסתרק, זו בעיה גם של סוחט וגם של תולש שערות.
בשולחן ערוך סימן ש"ג סעיף כ"ז מבואר שאסור להסתרק במסרק בשבת, משום שברור שיתלוש שער, אמנם עיין במשנה ברורה ס"ק פ"ז שמבואר שאם המסרק הוא משער רך שאינו משיר שער אפשר לתקן בו מעט את השער.
אך צריך לייחד את המברשת שיהיה מיוחד לשבת, כדי שלא יהיה נראה כעובדין דחול [שמירת שבת כהלכתה פרק י"ד סעיף מ"ד].
מותר להפריד את השער בידיים מבואר ברמ"א שם ובמשנה ברורה ס"ק פ"ח.
במסרק שיחדוהו למה שלא יהיה מותר עם קצת מים לפי הסברא שהבאתם שזה חוזר ונספג
למעשה לא סמכו על סברא זו לכתחילה, ועל כן אסור לנגב את הראש בשבת בחוזק אלא רק להניח מגבת, בפרט כאן שהיא רוצה לסחוט כדי להספיג בכל השיער וזה ודאי איסור גמור.
השאר תגובה