לתרומות לחץ כאן

זוג שקיבלו מתנה והתגרשו

שאלה:

זוג שהיה נשוי זה זמן רב ולאחר עשרים שנה קיבלו מתנות מההורים כאשר תקופה קצרה לאחר מכן נתגרשו, האם חלה תקנת ר״ת של החזרת המתנות? ע״פ סברה למה שלא? הלא כשם שבשנה ראשונה המתנה לא היתה על דעת שיחיו זמן קצר ביחד – זה אמור להיות נכון ותקף גם אחרי עשרים ושלושים שנה שהמתנה לא היתה על דעת שימשיכו לחיות עוד תקופה קצרה!

תשובה:

שלום וברכה,

 

תקנת ר"ת נתקנה על אשה שמתה תוך השנה, שמעיקר הדין הבעל יורש את אשתו, ועל כך תיקנו שעל תקופה קצרה שמתה האשה בתוך שנה לא יורש הבעל את אשתו. אבל בגירושין לא שייך תקנה זו, מכיון שמתנה שניתנה לאשה הרי הגוף שלה והפירות של הבעל, וכשמתגרשים האשה לוקחת לעצמה את המתנה כדין כל נכסי האשה שמקבלתם בגירושין. ואם המתנה ניתנה לבעלה הרי הוא שלו. ואם ניתנה לשני בני הזוג הרי הם חולקים בה משום שהיא שייכת לשניהם וככל שותפים שחולקים את נכסיהם.

אלא שיש לשאול שמא הסיבה שנתן מתנה לבני הזוג ע"ד שיחיו ביחד וישתמשו עם המתנה ביחד. ואם כך אולי לו היה יודע שבני הזוג הללו יתגרשו לא היה נותן את המתנה לשני בני הזוג, אלא לאשה בלבד כיוון שזו עיקר כוונת הנותן. וזה לא קשור לתקנת ר"ת אלא למתנה שרוצה הנותן לבטלה אחר הנתינה משום שניתנה בטעות. אמנם באופן שלא היה תנאי מפורש על כך שהמתנה ניתנת לבני הזוג רק באופן שהם משתמשים בה יחד, לא ניתן לבטלה בגלל אומדנא זו.

 

בהצלחה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל