לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

החזרת מאכל יבש לאש בשבת

שאלה:

הבנתי שאיסור מגיס שייך רק בנוזל ולא ביבש. אם יש לי קוגל ועוף אני יכול להוריד חצי לצלחת בלילה ולהשאיר את חציו לבוקר ללא צורך בהורדת התבנית מהפלטה ולהכנס לפרטי ותנאי חזרה. האם זה נכון? במידה ובחרתי כן להוריד מהפלטה ולהכניס למקרר למשך הלילה מחשש שישרף – באילו תנאים יהיה מותר להחזיר לפלטה?

תשובה:

שלום וברכה

איסור הגסה הוא רק בלקיחה הגורמת איזה שהוא עירוב בתבשיל, שהוא מתערבב על ידי לקיחה ממנו, אבל בלקיחת קוגל וכדומה שאין כל תערובת אין בעיה של מגיס [זאת מלבד הדיון אם יש מגיס במאכל המבושל כל צרכו, ראה משנה ברורה שיח קיז].

לגבי החזרת מאכל למקור חום בשבת: במאכל רטוב ודאי יש בעיה בגלל הנושא של בישול אחר בישול בלח, אבל בחתיכת קוגל למשל שזה יבש, אין היתר להניח ישר על מקור חום משום איסור חזרה, אבל ניתן להניח על סיר אחר, ויש שהקלו גם כאשר נותנים צלחת הפוכה וכדומה על הפלטה ועליה מניחים את הקוגל.

מקורות:

על הנחת לחם על הפלטה בשבת, אם יש לאסור זאת משום איסור חזרה, ראה ס’ מאור השבת ח”ב מכתב כג בשם הגרש”ז אויערבך שאסר, וכן דעת הגרי”ש אלישיב כמובא בס’ שבות יצחק פרק ח, אולם דעת הגר”ע יוסף להתיר כמובא בילקוט יוסף בכמה מקומות, וכן מצדד בשו”ת אגרות משה או”ח ח”ד סי’ עד. ויעוי”ש שמחלק לענין זה בין פלטה חשמלית שמותר לפח המונח על האש שאסור, משום שהאש מיועדת בדרך כלל לבישול, ואין טעם להקל בכך מחמת כיסויה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אם הבנתי נכון האיסור חזרה זה רק לגבי המאכל אבל לקחת תבנית מהארון (סיר יהיה בעיה של מוקצה) לשים הפוך על האש ע"מ שיוכלו לשים עליו את הקוגל אין בעיה של נתינה בתחילה לגבי הכלי.

    האם הבנתי נכון?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל