לתרומות לחץ כאן

האם יש איסור ריבית לעשות כרטיס אשראי על גיסי ומה התיקון

שאלה:

שלום לכבוד הרב עשיתי כרטיס אשראי על שם גיסי מישהו אמר לי שיש איסור ריבית בדבר האם זה נכון ואם כן מה עלי לעשות כעת

תשובה:

שלום וברכה,

ראובן שמנפיק כרטיס אשראי על שם חבר שמעון, ושמעון חייב לחברת האשראי, כיון שהוא רשום בחברה, וראובן מתחייב לשלם עבור כל ההוצאות שיהיו, אם יש ריבית באשראי, הרי ששמעון לווה בריבית מהאשראי ומלווה לראובן בריבית. נמצא שבין ראובן לשמעון יש הלוואה בריבית. ולכן עליהם לערוך היתר עסקה ביניהם – בין ראובן לשמעון.

מקורות:

ראה ט"ז יו"ד סימן קע ס"ק ג גבי ראובן שלווה מגוי בריבית לצורך לשמעון, ושמעון משלם לראובן את כל ההיזקות שיהיו לו מהגוי, נחשב שראובן מלווה לשמעון בריבית.

 

וזה לשונו שם: "עוד ראיתי להזכיר דבר אחד שרבים מהמון עם נוגעים בו דהיינו בשני שותפים שנוטל אחד מהם מעות מעובד כוכבים ברבית לצורך השותפות ונותן הרבית מהשותפות והריוח חולקין שזהו רבית קצוצה שהעובד כוכבים אינו מכיר אלא אותו שלוה ממנו ואין זה דומה למה שכתב רמ"א לעיל סימן זה לענין נאמני הקהל דהתם מותר מפני שהוא לצורך מצוה ועיין מ"ש עוד שם מה שאין שייך לכאן ואפילו לדעת רמ"א דבערב לא הוה רק אבק רבית כאן שאני דזה הוא עיקר הלוה והשני הוה כלוה מישראל שלקח המעות מן העובד כוכבים אלא צריכים שניהם ללוות מעובד כוכבים דהיינו שיחתמו שניהם על השטר"

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אבל זה ששמעון רשום בחברת אשראי זה לא אמיתי זה רק לצרכי אשראי, ואין לו שום משא ומתן עם חברת האשראי רק לראובן, האם עדיין זה נחשב כהלוואה בין ראובן לשמעון
    וגם האם יש לכם טופס של היתר עיסקא

  2. מבחינת חברת האשראי שמעון הוא המתעסק מולם, וכל דו"ד יהיה עם שמעון ולא עם ראובן, ולכן יש לראות זאת ששמעון הוא הלווה מחברת האשראי ומלווה לראובן.
    יש באתר היתר עסקה לשניים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל