לתרומות לחץ כאן

לדון לכף זכות – היתכן? מדוע?

שאלה:

לדון לכף זכות- לא מובן. א. הסבר מה זה בכלל לדון לכף זכות? והאם זה אומר לעצום עיניים ולהחליק לאנשים שעושים דברים בלתי נסבלים? ב.למה שננהג כך? גם כשאדם מתנהג באופן בזוי לאחרים יש עניין לדון אותו לכף זכות? לסנגר עליו גם אם ברור כשמש שהוא לא בסדר? 2- כל הפוסל במומו פוסל. ההסבר הוא שכל אחד מזהה בחברו את הכתמים שלו. אבל האם זה לא מעיד על כך שגנב מזהה גזלן?

תשובה:

שלום וברכה

בענין זה של לדון לכף זכות יש את החובה ההלכתית ואת הענין הסגולי: לגבי החובה ההלכתית כבר כתב החפץ חיים בכמה מקומות בספרו, שהמדובר הוא באדם צדיק או אפילו בינוני, שבדרך כלל אינו נוהג בדרך רשע, ולכן יש הרבה הגיון בחובה הזו ללמד עליו זכות, משוןם שהרי אתה יודע שאינו אדם רע, אם כך אולי טעה? אולי היה אנוס? וכדומה, אבל אדם רשע שנוהג ברוע דרך קבע אכן אין חובה לעצום עינים ולדון אותו לכף זכות, אין צורך להיות טיפש…

בליקוטי מוהר"ן לרבי נחמן מברסלב יש גישה אחרת, והיא שגם לגבי רשע ממש, עצם מה שאני דן אותו לכף זכות [כמובן באופן שלא יביא נזק רוחני או גשמי למישהו, אין לתת לרשע להשתולל מתוך מחשבה שהוא צדיק…] יגרום להשפיע עליו רוח טהרה ולהביא אותו אל המוטב, וגם עליך עצמך, מחשבה טובה וראייה בעין טובה משפיע על הנפש שלך טוב ורצון להיטיב, וזה חלק מבנין האישיות שלך לראות באנשים רק נקודות חיוביות.

ברכה והצלחה ויום נעים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל