לתרומות לחץ כאן

גביע של פסח – מוקצה בשאר שבתות השנה

שאלה:

בשב"ק נעלם הגביע ולא ניתן למוצאו. האם מותר לגשת לארון כלי פסח להוציא משם גביע להופכו לחמץ או שזה מוקצה?

תשובה:

שלום רב.

כלי פסח שאדם מקפיד שלא להשתמש בהם לאכילה בשאר ימות השנה נחשבים מוקצה מחמת חסרון כיס לענין שימוש בהם עם חמץ. ונחלקו הפוסקים לענין שימוש שלא יפסול אותם מאכילה בימי הפסח כגון להגיש בהם פירות ללא מגע עם חמץ.

מקורות:

בס’ שבות יצחק מוקצה פרק א כתב בשם הגרי”ש אלישיב שיש לאסור זאת מכל וכל, וכ”כ בשמירת שבת כהלכתה פרק כ סעי’ כב, אלא שבהערה שם הסתפק בזה בשם הגרש”ז אויערבך, שהרי גם בפסח עומדים הכלים לאותו השימוש שרוצה לעשותו עכשיו והרי זה דומה לבגד שמקפיד ללובשו רק בחג מסוים ואפי הכי מותר שפיר ללובשו גם בשבת.

וראה ס’ ארחות שבת ח”ב עמ’ מט בשם הגר”ש אויערבך שספק זה אמור באופן שלא יפסול את הכלים משימוש בימי הפסח. מאידך, בספר שלמי יהודה פ"ו אות כ"ד בשם הגריש"א זצ"ל, ובחוט שני ח"ג פמ"ו סק"א ובקובץ מבית לוי ח"ו עמ' מ"ו התירו את השימוש בפסח. טעם ההיתר, מפני שהשימוש בפסח ובכל השנה דומה, ונמצא שאינם מוקצים כלל אלא מיועדים לשימוש בזמן מסוים באותו שימוש שרוצה להשתמש בהם כעת.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה. השאלה היא לדעה שזה אכן מוקצה לא ניתן יהיה להשתמש בזה ע"ד להופכו לחמץ מיגו דאיתקצאי. לשיטה המקלה יותר א) כוס יין לקידוש איננו חמץ. העובדה שזה סמוך לחלות זה אולי יותר עצבנות גרידתא מאשר הלכה. ובכל מקרה כיון שניתן לעשות בו שימוש כל דהוא הרי שזה כבר לא מוקצה ניתן יהיה לכאורה להופכו לחימצי.

  2. הבאתי לפניך את המקורות ברור, האם עלי להכריע ביניהם?? ברור שלמעשה יש להחמיר, עדיף לקדש על כוס פלסטיק ולא להכנס לחשש מוקצה לפי הגרי"ש והשש"כ

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל