לתרומות לחץ כאן

פיצוי בגין תפילין פסולות

שאלה:

רכשנו תפילין מהודרות לאחר כמה שנים בבדיקה הסתבר שהן פסולות מלכתחילה האות " ע " באחד המקומות נרשמה כאות " ג " בשם ה' יש חיבור בין האותיות הסופר מוכן רק להחליף את הפרשה הפסולה האם ניתן לתבוע על אובדן שנות הנחת תפילין פסולות אובדן כל הקדושה והסגולות בהנחת התפילין

תשובה:

שלום וברכה,

אם מתברר שהתפילין היו פסולות מעת כתיבתן, חייב הסופר להחזיר את המעות עבור הפרשיה, כדין מום שנמצא במקח, שהמקח בטל. ואינו יכול להיפטר בהחלפת פרשיה, אלא המקח בטל ויחזיר את המעות. 

אמנם על העגמת נפש ואובדן שנות הנחת תפילין, אין זה נזק כספי אלא נזק נפשי ונזק רוחני, ולא ניתן לשלם על כך, לכן אין אפשרות לחייב את הסופר בתשלום על נזק כזה. ויתרה על זאת, שאם נהוג שהקונה שולח את הפרשיות למגיה שלו, אין על הסופר שום תרעומת, כיון שהקונה היה צריך למצוא את הטעות בעצמו.

בהצלחה.

מקורות:

בכל מקח טעות המקח בטל. וכתבו פוסקי זמנינו שאדם שרכש מוצר בחנות, ונמצא פגם במוצר, יכול המוכר לתת מוצר חלופי ואינו חייב להחזיר את המעות. והטעם לכך, כיון שהקונה לא קונה דווקא חפץ ספציפי זה, אלא חפץ מסוים בעל דגם מסוים, ואם מתברר שזה מקולקל, יקבל חפץ אחר זהה. אבל במקרים שמקפידים דוקא על חפץ מסוים, חוזר הדין שהמקח בטל. ובפרשיות סת"ם בדרך כלל אדם רוצה מקפידים על פרשיה זו, ולכן אם נמצא מום המקח בטל.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. יש להדגיש – הפתרון של החלפת הפרשה רלוונטית רק לפרשת "והיה אם שמוע". אך לשאר הפרשיות הקודמות יצטרך להחליף את כל הפרשיות משם ואילך משום "כסדרן"

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל